Norway Now

Hallingnatten fra Imle

• Imlan, Nesbyen
  • +47 32070170

Snaufjell, jevn stigning og noe flatt. 950-1315 m.o.h.

Hele turen går i flott fjellterreng. Kryss elva ved Imlan og følg stien sørvestover. Gå langs skigard og på steiner over elva. Du følger stien opp svabergene til stien deler seg, da tar du til høyre over en liten bekk og følger stien videre. Fra dette punktet er stien god og kan ikke mistes. Jevn stigning, med noen flate partier. Flott utsikt mesteparten av turen, særlig fint fra Nordre Rantetjern til Øyvatn og Hallingnatten som er høyeste topp i Nes kommune. På klare dager kan du se fra Hardangerjøkulen i vest, videre mot øst Hallingskarvet, Reineskarvet og Hemsedalsfjellene med Skogshorn. Bakenfor kan du skimte Jotunheimen. I sør ruver Gaustadtoppen med sin karakteristiske form.
Det er stor sjanse for at dere ser eller møter reinsdyr.

Utgangspunkt: Stølslaget Imlan.
Parkering: Imlan

Veibeskrivelse: Fra R7 ved Bromma, ta veien mot Eggedal. Etter ca 6,1 km ta av stølsvei mot Imle (betalingsbom kr 50,-/kort el. kontant), ca 7,5 km inn til Imlan. Du skal ikke kjøre til enden av veien. Ved stølslag tar du avkjøring til venstre og parkerer på lomme mot vannet.

Km: 5. Ca. tid/normal gange: 2-2,5 timer opp og noe mindre tilbake.

Skilt: Ett skilt (merket: H.NATTEN) der stien starter nedenfor vollene på Imlan. Type i dag: 1 privat treskilt. Sti: God.

Anbefaler at turkart kjøpes på turistkontoret, bokhandelen eller turistbedrifter.