Norway Now

• Fogdegården Borten, Melhus
  • +47 90976389
Details

Strekningen på 36 km mellom Flå og Trondheim starter midt i et vakkert kulturlandskap ved Flå. Turen fortsetter i variert skogs– og myrterreng forbi Øyvindtjønna på Vassfjellet som tidligere var et naturlig hvilested for pilegrimer og andre med sitt kapell og hellige kilde. I utkanten av den etter hvert nokså utbygde Tillersletta går pilegrimsleden gjennom jordbruksområder, følger stier og veinett, krysser Nidelva ved den hektisk trafikkerte Elgeseter bro før man når målet Nidarosdomen.

Turen starter med å ta bussen fra Trondheim mot Støren. Gå av på Ler og følg skiltingen "Fremo" og "Kirkflå".

Etter ca 1000 m ligger Fogdgården Borten til høyre før bakker opp til Kirkflå. Start gjerne turen med en overnatting på Fogdegården.

Hvis man ikke velger overnatting er det om lag 800 m opp til merket pilegrimsled ved Kirkflå. Fra veien vises synlig minnestein over tidligere kirkested. Pilegrimsleden følger videre langs gammel elveterrasse i 170 meters høyde før den tar av og fører oss opp til 500–600 meters høyde. Langs kanten av Vassfjellet passerer vi Øyvindtjønna. Fra dette stedet kan vi skimte Nidarosdomen i det fjerne.

Videre vandring går gjennom skog der mål for overnatting er Rødde folkehøyskole. Den neste dagen følges pilegrimsleden de første kilometerne gjennom jordbrukslandskap og utmark. Gamle Tiller kirkested, og nye Tiller kirke passeres underveis, etter hvert også Øvre og nedre Leirfoss. Fra Nedre Leirfossen følges den trivelige elvepromenaden langs Nidelva til Sluppen bru før videre ferd langs elvebredden til Tempe. Vi fortsetter langs gang– og sykkelvei før elva krysses over Elgeseter bro.

Turen kan enten gjøres over 2 hele dager med 2 overnattinger på henholdsvis Fogdegården Borten og Rødde Folkehøyskole, eller over 2 hele dager med 1 overnatting. Dette er en tur med middels lange dagsetapper. Noe av strekningen foregår i skogs– og myrterreng og godt skotøy anbefales.

Avstander langs ruten:
Ler til Fogdgården Borten – ca 1 km.
Fogdgården Borten til Rødde – ca 18 km
Rødde til Trondheim sentrum – ca 17 km

Høydeforskjell: ca 500 høydemeter.

Les mer om pilegrimsleden her : www.pilegrim.info