Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Eastern Norway Gudbrandsdalen Nord-Fron

Jotunheimvegen: Bygdin - Skåbu

  • +47 61289800
  •  /  km From You
Overview

Jotunheimvegen (bomvei): 45 km. går gjennom åpne og vennlige fjellområder med utsikt mot høye fjell og store vann.

Jotunheimvegen (bomvei): 45 km. går gjennom åpne og vennlige fjellområder med utsikt mot høye fjell og store vann. Veien åpner vanligvis i midten av juni. Se etter flokker med tamrein som beiter i området. Spor etter gamle fangstanlegg for rein ved Store Nuten. Bensinstasjon og forretninger på Beitostølen og i Skåbu. 

Se Google maps for veiforklaring. 

Opplev seterdrift langs Vinstervatn med beitende geiter, kyr og sauer. Sanddalen verneområde. Panoramautsikt ved Buhø og Vassklepp. På Haugseter Fjellstue er det gode muligheter for kanoturer, fotturer, tindeturer, fisketurer og sykkelturer. Ved Kvålseter er det skiltet til det restaurerte falkefangeranlegget fra 1600-tallet. Ved Nørdre Sandåa pågår det restaurering av et gammelt fangstanlegg for fisk. Skåbu er en av Norges høyest beliggende jordbruksbygder med en severdig kirke og en bygdesamling. 

Historikk: 
Før 1950 var det ingen vei mellom Bygdin og Skåbu. Bare en to km. lang veistubb langs elven fra Bygdin og ned til Vinsteren. Der var det en liten motorbåt med navnet "Svalken" som sørget for transporten av melken fra de omlag 40 stølene ved Vinsteren. I forbindelse med kraftutbygging og regulering, ble det ikke lenger så enkelt for båten å legge inntil alle de 18 bryggene. Stølslaget og kommunen forlangte vei langs Vinsteren, og veibyggingen kom i gang i begynnelsen av 1950-årene.

På grunn av de mange myrene som veien skulle forsere, ble det på de bløteste strekningene lagt ned bunter med småbjørk som et bærelag foran buldozeren. Grus fra morenehaugene i nærheten og annen lett tilgjengelig veimasse ble deretter skjøvet over bjørkebuntene, og dermed var det kjørbar vei for lette kjøretøy.

Etter at stølsveien langs Vinsteren ble koblet sammen med annleggsveien som kom opp fra Slangen i Skåbu, ble det anledning til å kjøre direkte mellom Skåbu og Bygdin. Denne fjellovergangen fikk navnet "Jotunheimvegen"

 


  • Last Updated:
  • Source: Visit Lillehammer
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with
Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad