civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Asker

Knivsfjellet

Knivsfjellet_-_bonustur-Tore_Wiken-2021-04-10-606606 (1)

Turen starter ved Hovenga samfunnshus i Knivsfjellveien på Klokkarstua.

Fra parkeringsplassen går du opp mot Klokkarstua helsetun.

Ta veien til venstre rett før tunet, og fortsett på denne. Veien går snart over i en grusvei som du følger frem til en gul bom. Hit er det ca 1,1 km fra parkeringen. Fortsett videre etter bommen. Ganske fort ser du en telemast på høyre side. Fortsett forbi denne et godt stykke. Omtrent 1,1 km etter bommen ser du ei rød hytte på venstre side av veien. Her tar veien en brå sving til høyre, før du skal ta av på en sti innover skogen til venstre for veien. Ganske snart blir skogen litt tettere, og du går opp et brattere parti. Når det flater ut, finner du skilt mot Himmelvann. Følg dette. Allerede nå skimter du utsikt mellom trærne. Fortsett videre på stien til du får Himmelvann på venstre side. Vannet ligger idyllisk til, og det er mulig å gå flere rundløyper herfra. Litt lengre ut på svabergene får du fantastisk utsikt fra Knivsfjellet.

Herfra ser du utover Drammensfjorden i begge retninger. Har du hengekøye med i sekken står trærne flott til for pause med utsikt.

Dette er en turbeskrivelse fra Ti på Topp Asker og Bærum. Mer informasjon om Ti på Topp finner du på https://www.tipatopp.no/