Norway Now

Kollen i Fjæreheia - Grimstad

• Dømmesmoen, Grimstad
  • +47 37250168

Tur i variert terreng, i typisk Grimstad skog.

Benytt turforslag opp til Dømmesmoen. 100 meter inni lysløypa tar du til høyre forbi aktivitetesløypa og følger stien til Deidalen. Det kan være vått enkelte steder. Ved første kryss inni skogen tar du til venstre og deretter til venstre ved et lite vann. Ved skiltet med Kollen 2,6 km tar du til høyre. Ta til høyre igjen ved neste veivalg, og gå deretter på en gammel jernbanetrase 200-300 meter. Herfra tar du opp til venstre, opp den bratte Orrekleiv, og følger traktorveien til Kollen 1,9 km.

På toppen kan du nyte stillheten og utsikten over de blånede fjell og Rorevann. Løypa er tildels merket med skilt. Fra Kollen følger du skilt som går nedenfor Kollen, sydvestover. Følg stien ned til Rorevannet og så Deidalen. Tilbake på jernbanetraseen tar du til høyre og følger veien langs Rorevannet. Etter 1 km møter du lysløypa. Ta til venstre og følg barmarksløypa til parkeringsplassen ved Dømmesmoen.

Tid: Fra Dømmesmoen opp til Kollen er det 4,2 km, og man bruker ca 1 time. Rundturen er på ca. 10 km og varer ca. 3 timer.

Terreng: Variert i spennende turterreng. Vått enkelte steder. Ha gode sko og normal god form.

Vanskelighetsgrad: Middels

Passer for: Området er ikke egnet for rullestol/barnevogn.