Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway

Eastern Norway Vestfold og Telemark DRANGEDAL

Kragerøbanen

  • Neslandsvatn, Drangedal
  • +47 35900020
  •  /  km From You
Overview

Litt over 1 kilometer av det gamle jernbanesporet mellom Neslandsvatn og Eskilt er omgjort til ny gang- og sykkelvei.

På folkemunne ble Kragerøbanen bare kalt for «Banen» på Neslandsvatn. Tettstedet sør i Drangedal var et viktig togknutepunkt på Sørlandsbanen, med sidesporet til Kragerø, fram til 1. januar 1989, da linja fra 1927 ble nedlagt. 

Attraktiv kombinert tur- og gangstivei
For få år siden ble deler av det nedlagte sidesporet mellom Neslandsvatn og Eskilt fjernet, og omgjort til en attraktiv turvei. På den første delen av den ca. 1 km lange strekningen finner du i dag klatrevegg, klatrepyramide, bocciabane, bål/grill hytte, lekeplass, badeplass, mosjonsbenker, sandvolleyball-bane, betongbane, gatelys og tilrettelagte rasteplasser.

Lengre nede på Banen ligger Oterbekkbua, som er et samlingssted ved Oterbekk badeplass, med utekjøkken, sitteplasser under tak, grill og toalett. Banen ender ved det gamle stoppestedet Eskilt, der en sti går ned til Fiskesteinen, der Neslandsvannet ender ut i Heldøl elva.

Arbeidet med videreføring av gangstien blir påbegynt høsten 2021 og vil forlenge Banen med 5,5 km til Merkebekk. 

Historie 
En sammenhengende jernbaneforbindelse skulle etableres mellom Oslo og Stavanger og som i et ledd i dette ble Sørlandsbanen forlenget fra Lunde til Kragerø. En tid var banen endestasjon for Sørlandsbanen. Fra 2. desember 1927 gikk den i ordinær trafikk. Men da Sørlandsbanen ble forlenget videre til Arendal i 1935, ble Kragerøbanen en sidelinje til Sørlandsbanen.

Etter dette falt passasjertrafikken drastisk. Så det gikk det som det måtte gå, i 1989 ble passasjertrafikken innstilt ved stortingsvedtak. Siden den gang har det vært stille på disse sporene.

Innbyggerne på tettstedet Neslandsvatn ønsket å få denne gamle jernbanelinjen omgjort til en gang- og sykkelvei. Etter at Jernbaneverket ga fra seg grunnen til kommunen, så ble arbeidet satt i gang 600 meter av den gamle toglinjen ble åpnet 9. november 2017, og i september 2019 var det stor glede på Neslandsvatn. Da ble strekningen på 1 kilometer, som var den første gang- og sykkelveien på en nedlagt jernbane i Telemark, offisielt åpnet. Den nye gang- og sykkelveien er asfaltert og lyssatt. 

Turvei langs hele den gamle Kragerøbanen
Drangedal og Kragerø kommuner utreder muligheten til å lage en attraktiv og lang gang- og sykkelvei langs resten av traséen frem til Kragerø.

 


  • Last Updated:
  • Source: Telemarkreiser AL
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with TripAdvisor
Your Recently Viewed Pages