civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Vang

Langrennstur til Sulebu

Langrennstur i oppkjørt løype til den selvbetjente DNT-hytta, Sulebu. Total lengde: ca. 20 km.

Langrennstur i oppkjørt løype til den selvbetjente DNT-hytta, Sulebu. Total lengde er ca. 20 km.

Adkomst og turbeskrivelse
Følg E16 til Tyinkrysset og parker ved skiheisen. Turen begynner med en frisk oppoverbakke mot Tenla og har deretter en jevn stigning hele veien til Sulebu. Først her åpner terrenget seg og åpenbarer en storartet utsikt mot blant annet Suletinden. Turen er snaut 10 km lang en vei. Ta en god pause ved Sulebu før du returnerer samme vei med mye nedoverbakke.

Alternativ retur 1:
Direkte nedkjøring til Otrøvatnet og Gamlestoga i scooterløype. Siste del av nedkjøringen er forholdsvis bratt og krevende. Ca. 8,2 km fra Sulebu til parkeringen.

Alternativ retur 2:
Retur via Vardovdtinden (1456 moh). Løypa kjøres sporadisk ved gode forhold. Værutsatt. Ca. 15 km fra Sulebu via Vardhovdtinden og Tenla tilbake til parkeringen. Fra Sulebu går det først 4,5 km til Vardhovdflæane. Hold rett fram i løypekrysset her. Det siste stykke til topps er utenfor løypa, for den som vil helt opp. Flott utsikt. Ellers bøyer løypa nordvest- og nedover et kort stykke før toppen. I neste løypekryss, hold rett fram mot Børrenøse. Etter 1,2 km kan du velge om du vil ta til høyre eller venstre (via Tenla) rundt Børrenøse. Nedkjøringen via Tenla er noe mindre krevende enn den østre varianten (til høyre for Børrenøse). Det er også mulig å avlegge toppen av Børrenøse (1297 moh) et besøk på returen.