civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

HOMMERSÅK

TripAdvisor rating of 4.5

Lifjell fra Hommersåk

Vil du ha flott utsikt, er Lifjell et av de beste utsiktstedene på nord-Jæren. Fra toppen er det en fantastisk utsikt over Gandsfjorden, Nordsjøen og de store byene samt Ryfylke. Oppstigningen fra Hommersåk gir deg en flott utsikt over Riska og Strandalandet. Fra parkeringsplassen: Grusveien snirkler seg mot toppen og det er litt bratt i begynnelsen, og tilbyr stadig gode utsiktspunkter mot Hommersåk og Strand. Flott utsikt i alle retninger fra toppen.

Det er vei som går i svinger oppover mot toppen og den er egnet for barnevogn og sykling.

Komme dit med bil

Kjør til Hommersåk, rv. 13/fv. 516 og følg skilting til Li. Ta av til venstre på Likaiveien. Her er det en rekke flotte hytte- og villaeiendommer. Etter noen hundre meter gjør veien en kraftig sving til høyre. Her tar du av på andre vei til venstre som er Limarka. Grusveien går i idylliske omgivelser forbi noen gårdsbruk. Når veien deler seg, kjører du litt opp bakken til venstre og til høyre for porten er parkeringsplassen.

Komme dit med kollektivtransport

Fra Stavanger: Ta rutebåt fra Fiskepirterminalen i Stavanger til Hommersåk. Gå til venstre og følg Kaiveien, ca 500 m og gå forbi hvitmalt kirke. Ta til høyre på Riskaveien og følg denne til du møter Likaiveien. Ta til høyre på denne og følg beskrivelsen ovenfor.

Fra Sandnes: Ta buss nr. 21 fra holdeplass 14 til Nordafjellveien, gå til Riskaveien (ca. 30 m) og fortsett mot Likaiveien, ta til høyre på denne og følg beskrivelsen ovenfor.