civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

HOMMERSÅK

TripAdvisor rating of 4.5

Lifjell fra Dale

Vil du ha flott utsikt, er Lifjell et av de beste utsiktsstedene på nord-Jæren. Fra toppen er det en fantastisk utsikt over Gandsfjorden, Nordsjøen og de store byene samt Ryfylke.

Dette er en tur hvor du kan veksle mellom å vasse i fjæren i den idylliske Bjorhamn og følge varder på isskurt grunnfjell 287 meter over havet. Første og siste del av turen går gjennom høyvokst barskog, og i skråningene langs Gandsfjorden kan du oppleve rik fuglesang i de spennende og til dels tette blandingsskogene. For deg som ønsker et kortere alternativ, er det merket en kortløype som går fra Øksendalen og ned Revsdalen. Skilter viser der du skal ta av fra løypen. Ha godt fottøy, underlaget veksler mellom myke skogsveier, våte partier og hardt grunnfjell.

Løypen

Gå nordover forbi hele bygningsmassen på Dale til fotballbanen, og følg skogsbilvei mot Dalsvågen. Sti fører videre nordover langs Gandsfjorden, delvis oppe i skråningen, delvis langs stranden. Ved Bymarken svinger du opp på Lifjellet. Høyden holdes sørover før løypen svinger ned i Øksendalen. Videre gjennom skar nord for Flatafjell og ned til Dalevatnet. Videre til høyre på sti gjennom skogen og frem til fotballbanen på Dale.