VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Fjord Norway Rogaland SANDNES

Lysefjorden rundt for de spreke

• Vinddalen, Sandnes

Liker du å gå lange fjellturer i variert terreng? Turen rundt Lysefjorden er beregnet til 6 dager og er en flott naturopplevelse. Terrenget er kupert og de fleste dagsetappene er krevende og har rød markering.

Anbefalt rute:

Dag 1: Jørpeland - Vinddalen – Flørli.

Det er ikke offentlig transport til Vinddalen, så det anbefales taxi fra Jørpeland. Fotturen fra Vinddalen til Flørli er 11,6 km og turen beregnes til 5 timer. Denne delen av rundturen er middels krevende og har blå gradering. Turen er svakt stigende gjennom juv og daler i furuskog og langs en gammel anleggsvei leder stien til høylandet over tregrensa. Så går veien nedover igjen helt til Lysefjorden og Flørli. Det er bare å nyte utsikten hele veien ned! Flørlitrappene gås bare oppover.

Dag 2: Flørli – Langavatn

Lengden på dagens etappe er 18 km i en krevende løype. Gradering er rød og estimert tid er 8 timer. Start friskt med 4.4444 trappetrinn på Flørli - blant de mest skremmende i verden ifølge CNN. Ta det med ro opp trappene, snu deg og nyt utsikten titt og ofte! Når du kommer til toppen av Flørlitrappene videre nordover på anleggsveien til veidele mot Ternevatnet i nordenden av vatnet. Fra den runde kraftverksbygningen går løypen bratt opp de glatte svabergene på Kvernafjellet og videre østover i kupert høyfjellsterreng til Skansen. Fra Kobbaskjerkvæven går turen gjennom småvokst fjellbjørkeskog langs små idylliske vatn. Ved Låtervikjuvet dreier løypa sørøstover og passerer Låtervikvatnet på vestsiden. Det mektige morenelandskapet med en mengde runde steinene forteller om at Lysefjordbreen i sin tid lå her. Deretter i nordøstlig retning bratt opp til veidele mot Øygardstølen. Herfra dreier løypa øst og sørover ned til Langavatn turisthytte.

Dag 3: Langavatn – Kjerag – Lysebotn

Dagens etappe er kortere enn gårsdagens, 12,2 km og rød gradering. Estimert tid er 7 timer og 30 minutter. Fra Langavatn bratt opp i nordlig retning i kupert høyfjellsterreng til veidele fra Flørli. Videre nord-østover og ned gjennom Stordalen til sperredam og bekkeinntak. Herfra bratt opp i nord-vestlig retning over blankskurt grunnfjell til vest for høyde 1084 moh. Videre slakt nedover til Kjeragplatået. Her er korte avstikkere både til Kjeragbolten og Nesatind. Videre i flatt, blankskurt grunnfjell over Kjeragplatået i østlig retning til nedstigningen til utløpet av elva i Storedalen. Løypa går her på en rygg langs kanten av Lysefjorden. Videre over en liten rygg før ny nedstigning til Litle Storedalen. Over ny rygg før den bratte nedstigningen til Øygardstølen. Deler av denne er sikret med kjetting. Fra Øygardstølen kan du gå, ta buss eller taxi til Lysebotn.

Husk beregn god tid.

Gå aldri denne turen uten ekstra hodelykt. Nesten alle leteaksjoner i Lysefjorden er i dette terrenget, da det brukes lengre tid enn planlagt. Turen går i krevende terreng og rask endring i vær og vind.

Det er mye flott natur og legg inn tid for å ta bilder og pauser. Oppgitt tid er utfra en godt voksen uten pause og bilder.

Dag 4: Lysebotn – Songedalen

Etappen i dag er 24,4 km og har blå gradering. Estimert tid er 6 timer.  Løypa starter med 14 km på vei til Fyljesdalen. I sommersesongen er det anledning å bestille taxi på Lysefjorden Turisthytte til der hvor stien tar av fra anleggsveien i Fyljesdalen. I Fyljesdalen finner du en liten fjellgrend som en gang var et levende samfunn for flere familier. Videre gjennom Fyljesdalskaret til sørsiden av Håhellervatnet. Herfra i flatt og lettgått terreng gjennom Daladalen, til en annen gård, Songedalen, som nå fungerer som en selvbetjent hytte.

Dag 5: Songedalen – Bakken

Dagens etappe er krevende og har rød gradering. Lengden er 9,4 km og estimert tid er 5 timer. Den går på historiske veier langs Lysefjordens sjarmerende gårder. Fra Songedalen følger du traktorveien ned dalen til den krysser elva. Da fortsetter du på merket sti på nordsiden av elven til du møter veien. Derfra følger du veien gjennom Songesand, som også har fergeleie med båtforbindelse langs fjorden (både bilferje og turistferje). Her har du mulighet til å ta fergen videre til Bakken kai, eller du fortsetter til fots. Da følger du fjæresteinene nesten helt til du kommer til kaien på Bakken, derfra en bratt stigning opp til Bakken gard. Deler av stien mellom Songesand og Bakken gard kan være vanskelig å passere på grunn av stein og ur.

Vel fremme ved Bakken Gård anbefaler vi deg en ettermiddagskaffe på utsiktspunktet noen hundre meter vest for gården. Følg stien over jordet og gjennom en port i gjerdet. Et nydelig sted for de beste solnedgangsbildene!

Dag 6: Bakken – Preikestolen Base Camp

Også i dag er det en krevende etappe med rød gradering. Lengden er 14,3 km og estimert tid er 6 timer. Gjør deg klar for flere høydepunkter! Fra Bakken gard i nordlig retning langs Skurveåna til husmannsplassen Myra. Videre vestover til gården Bratteli. Herfra fortsetter du opp langs fjellet Hoppet. Her er det et kort parti hvor du må klatre rundt en bratt klippe som er sikret med wire. Det er ikke så skummelt som det høres ut, men kan være en utfordring dersom du har høydeskrekk. Når du passerer Hoppet kan du nyte den beste utsikten over Lysefjorden før du eventuelt tar en avstikker til miniatyrutgaven av Preikestolen; Hengjanenibbå.

Dersom du vil gå ned til til Hengjanenibbå fortsetter du langs vannet til du krysser en elv. Følg elva et stykke ned på vestsiden, før du krysser tilbake igjen, går forbi Hengjane gård og ut på framspringet.

Videre forbi Skogavatnet og Neverdalen og opp til Neverdalsskaret. Her er det veidele ut til Preikestolen. Hvis du vil besøke denne i samme slengen kan du legge fra deg bagasjen her før du tar turen ut til den populære Preikestolen. Vel tilbake fortsetter løypa ned langs Preikestolstien til Preikestolen fjellstue.