civid: 58583c581accfc94f4effe6c

Arendal

Lysløype Asdal Lunderød

Lysløypa på Asdal er 2,3 km, og drives av Arendal kommune. Ved Asdal skole er det gode parkeringsmuligheter.

Rett ved Asdal skole er det mange flotte turmuligheter; Her finner du lysløypa som går helt inntil skolen og Lunderød stadion, og det finnes mange lengre turmuligheter ut i fra denne.

Lengde:
Vi anbefaler tre løyper i dette området:
En liten rundtur på 2 km i lysløypa, en litt lengre rundt Hermansplass, og den lengste rundløypa til Kjenna.

Fremkommelighet:
Rundløypa i lysløypa har god standard og er lett å gå, selv om det skulle være vått i terrenget. På den brede grusete turveien kan sykkel gjerne medbringes, men det er enkelte bakker som kan være vanskelige å dytte opp for de med tung barnevogn. Stien som går rundt Kjenna er for det meste i god stand, men den egner seg ikke for barnevogn. Hvis barnevogn skal medbringes, må man heller gå grusveien i motsatt retning for å komme dit.

Hvordan komme seg hit?
Buss
Buss nummer 102 kjører jevnlig fra sentrum og stanser langs ved hovedveien opp mot Rygene. Gå av på Asdal. Fra hovedveien er det bare å gå opp den lille stikkveien til Asdal skole.

Sykkel
Det er fint å sykle til Asdal. Om du starter fra sentrum er det ca. 6 km å sykle, og trygge forhold hele veien enten med fortau eller gang- og sykkelvei.

Bil (parkering)
Det greieste er å parkere bilen ved skolen på Asdal. Her er det en stor parkeringsplass med god plass. Fra sentrum følger du fv. 407 mot Rygene/Asdal. Etter å ha kjørt forbi Jokerbutikken på venstre side, er skolen opp veien på høyre hånd.

Turbeskrivelse
Kort løype
Starten av lysløypa er på venstre side av veien opp til skolen. Mellom de to store bygningene ser man en gruset turvei som forsvinner inn i skogen. Etter ca. 500 meter går turveien under E18, og følger så vestsiden av motorveien et stykke før den igjen krysser under. På toppen av bakken kommer man til et kryss. Dersom man har lyst til å gå lenger tar man til venstre, da kommer man en runde rundt Lunderød stadion. Om man tar veien til høyre kommer man ned til parkeringsplassen igjen. Lengste alternativ er litt over 2 km, korteste er 1,5 km.

Lang løype
Utgangspunktet for den lange løypa er også lysløypa. Etter å ha gått under E18 en gang, fortsetter man på turveien ca. 250 meter, og i en skarp sving går det en tursti ut på høyre side. Her henger det også et skilt til ”Kjenna”.

Turstien følges så opp kanten av et jorde, før den fortsetter inn i skogen. Etter en liten stund kommer man til et kryss. Ved å gå til høyre kommer man til Hermannsplass (også markert på kartet), som er en kortere rundløype. Vi skal gå rett fram i retning av Kjenna for å finne postkassa. Etter å ha fulgt stien en liten stund krysser man tvers over en breiere sti, og ender til slutt ut ved trivelige Kjenna. Har ligger et lite rødt hus som har åpent innimellom for salg av mat og drikke. På nedsiden ligger et koselig tjern. Her passer det med en liten rast. Postkassa har vi hengt opp på stolpen rett foran hytta.

Fra Kjenna er det flere valg. Vi følger veien som går østover. Dette er en god og brei skogsvei, som ender ved Stampefoss. Her har man to valg: Man kan gå nesten helt ned til hovedveien (fv172) og ta skogsveien som går til høyre, denne vil etter hvert gå parallelt med E18. Eller man kan gå stien som starter ca 1 km etter Kjenna. Stien starter ved en haug med tømmer, ta inn til høyre  her, og vi har merket med røde/hvite bånd. Denne stien er smal og kupert, men du slipper trafikkstøy. Etter hvert kommer du ut på en grusvei, ta til venstre, og du er straks ved E18. Ta så mot høyre og du er snart ved undergangen som tar deg tilbake til lysløypa ved Lunderød stadion. Total lengde på rundturen er i overkant av 5 km, mens avstikkeren gjennom skogen er 0,5 km kortere. Dersom man ønsker å gå til Kjenna med barnevogn må man gå motsatt vei og samme vei tilbake, altså via Stampefoss - der det er fin grusvei hele veien.