Norway Now

Lysløype på Rykene

• Sam Eydes Plass 2, Arendal
Details

Lysløypa på Rykene er 2,5 km, og driftes av Rygene IL. Løypa starter ved idrettsbanen på Rykene. Akebakke og hoppbakke. Se kart på www.rygeneil.no

Lysløype på Rygene
Her kan man gå til beins eller på ski, alt etter været. Er det skiføre kjører Rygene IL opp skispor.

Lengde: ca 2.5 km lang
Fremkommelighet: Lett tilgjengelig. Lysløypa er godt egnet for vogner og sykler. Rullestolbrukere må være oppmerksom på bakkene.

Hvordan komme seg dit?
Buss
Buss nr 102 kjører jevnlig fra sentrum og stanser ved idrettsbanen (siste stopp), rett ved startpunktet for lysløypa.

Sykkel
Det er fint å sykle opp til Rygene. Om du starter fra sentrum er det ca. 13 km å sykle, men trygge forhold hele veien enten med fortau eller gang- og sykkelvei.

Bil (parkering)
Det er flere adkomstveier inn til lysløypa fra boligområdene i nærheten, men det enkleste er trolig å parkere ved parkeringsplassen ved idrettsanlegget på Rygene.

Når du kjører fv. 407 fra sentrum, ta av mot Rygene. Ved den lille rundkjøringa ved butikken, ta opp bakken til høyre forbi traktorbutikken. Nytt kryss straks etter, ta til høyre. Følg veien ca. 1,6 km til du ser idrettsbanen på høyre hånd. Her er et fine parkeringsmuligheter. Lysløypa finner du tvers over veien.

Turbeskrivelse
Turen starter på parkeringsplassen ved idrettsbanen. Derfra krysser du veien og går inn turveien. Lysløypa starter her.

Etter 200 meter kommer du til rundløypa, ta til venstre (løyperetningen). Her er hoppbakken med benker og en hytte. Et flott sted å slå seg ned for lek og kos særlig ved snø. Vil tro man får fart på akebrettet her!

Etter omtrent 500 meter  kommer man til et kryss. Hold til høyre (fortsett løyperetningen). Her begynner en ganske bratt bakke. På toppen er det en benk, der står også postkassa. Du har nå gått 1 km. Veien videre går i samme type terreng, med mose, myr, bekker, løv- og bartrær. Grusveien er god og forholdsvis tørr. Følg lysløypa tilbake til parkeringsplassen.