Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Trøndelag Overhalla

Melaferga

  •  /  km From You
Overview

En landslov fra 1274 regulerte fergetrafikken i norske elver, og loven sa at der det var naturlig adkomst til ei elv hadde nærmeste gård rett og plikt til å drive fergetrafikk, og det mot betaling. For overfarten Homstad-Mælen ble dette ivaretatt fra Homstad-gården.

I sin tid var det i alt 13 fergeoverfarter mellom utløpet av elva og Lassemoen, og det var ved Strømhyllodden-Hylla/Høknes,  Furreneset-Hunn,  Homstad-Mælen,  Krukårn,  Ristad, Fløtmannsneset,  Hildrem,  Valskrå-Vie,  Seem-Værem,  Mediå,  Elstad,  Nes Harran og Bjørhusdal.

De første kabel-fergene var tre-ferger som ble dratt over elva med et bord som var tredd innpå wiren, og med løse lemmer for ombord- og ilandkjøring  på begge sider. Lemmene ble dratt i posisjon med en spesiell jernkrok eller en fløt-hake.                                                          

På overfarten Homstad-Mælen ble det kommunal fergedrift i 1920, og ferga fikk motor  i 1947 da motorkyndige Jens Tannvik fra Flatanger var fergemann. Fergemannsboligen på sørsida ble bygd samme år.

Pga økt trafikk med større biler og traktorer ble denne stålferga bygd i 1967. Stålferga ble utstyrt med fastmonterte lemmer for om bord- og ilandkjøring. Den kommunale fergedrifta ble lagt ned i 1990. Etter det var det 2 perioder med privat fergedrift, men siste tur over elva var i 1997, og da var alle de øvrige fergeoverfartene i Namsen for lengst historie.

Det har vært et 30-talls fergemenn på Melaferga. Første kommunalt ansatte  fergemann var Julius Sandmo som bodde i Julius-stu på Mælen, og eneste kjente kvinnelige fergefører var Ally Palmer.  Av kjente fergemenn i «vår» tid må nevnes Johan Williksen og Magne Homstad som begge førte ferga i mange år.

Prisen for en overfart var i «alle år» 10 øre for person, 5 øre for sykkel og 50 øre for bil. Det var inga fast rutetid, det var bare å dra i sveiva så kom fergemannen.Trafikken gikk jevnt hele sommeren, bl.a var det i mange år fast overfart av folk som arbeidet i Skage lense. Ei spesiell tid var dagene etter raset på Furre i 1959 da det var bil- og traktorkø helt opp på Mælen. Ferga gikk kontinuerlig  hele dagen og fergemann Johan Williksen inntok alle måltidene om bord i ferga.

Denne kulturhistoria er bakgrunnen for ønsket om ei «museumsferge» her ved fergeleiet på Mælen, og Melafergas venner ble dannet til Melamartnan 2014 der interessen for prosjektet ble loddet. For å gjøre ei lang historie kort ligger nå ferga nyrestaurert på gressplen trygt forankra med 36 tonn mørtel  i  tankene, og vi  tror at plassen og prosjektet vil bidra til økt kunnskap om og interesse  for ei gammel og viktig samferdselshistorie.


  • Last Updated:
  • Source: Visit Namdalen
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with
Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad