civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Øystre Slidre

Mjølkevegen rundtur fra Beitostølen (95 km)

Dette er en kortere utgave (ca. 95 km) av Mjølkevegen for mer erfarne syklister, der vi anbefaler minimum én overnatting underveis. Derimot er dette en fantastisk tur med stor grad av variasjon og unike naturopplevelser.

Fra Oslo kan du ta buss eller egen bil til Beitostølen og overnatte på Radisson BLU Mountain Resort (Tlf: 61 35 30 00). Ved bestilling, opplys om at du skal sykle Mjølkevegen. På Beitostølen er det et rikt tilbud av både aktiviteter og serveringssteder og er et godt utgangspunkt for mange fine naturopplevelser, både til fots og på sykkel.

Fra Beitostølen sentrum sykler du ned bakken til Beito og deretter tar du til høyre i krysset. Følg Mjølkevegen skiltene og skiltene mot Slettefjellvegen. Turen oppover mot Slettefjell er vakker, men krevende – da det er en stigning på ca. 500 høydemeter. På toppen av Slettefjell er du på 1315 meter og med spektakulær utsikt. Vær varsom når du triller nedover da det er ganske bratt og blir fort glatt på grusveien. En liten stopp ved Sputrefossen anbefales.

Fra bommen, ta til høyre i krysset og fortsett videre langs Liagardsvegen og Vennisvegen og deretter langs nordsiden av Vangsmjøsa. Når du kommer ut på E16 i nordenden av Vangsmjøsa har du tre muligheter opp til Tyinkrysset: 1) følge E16 hele veien, 2) ta til venstre ved Bygger'n i Øye og så rett til høyre igjen inn på Strøndafjordvegen, som du følger til denne munner ut på E16 lenger oppe ved Grihamar for så å sykle E16 resten av veien eller 3) følge den historiske Kongevegen mellom Øye og Tyinkrysset. Den øvre delen av denne går delvis på sti og egner seg best for terrengsykler, alt. trilling.

På Tyinkrysset er det dagligvarebutikk/bensinstasjon, Intersport, turistinformasjon samt overnatting- og bespisningsmuligheter. På Filefjell Turistkontor/Intersport på Tyinkrysset kan du også få lade batteriet til el-sykkelen. Det er strøm inne på butikken eller utenfor på veggen ved søppelkassene, dersom det skulle være stengt. De har også ladere til utlån for Shimano, Bosch og Yamaha.

Fortsett oppover mot Tyin og Eidsbugarden og følg den idylliske grusveien (fv 252) der du sykler langs Tyinvatnet. Fra Tyin til Eidsbugarden er det i underkant av 20 km. På Tyinholmen Fjellstue (tlf.: 61 36 78 88), bor du midt i fjellheimen med mange fine turmål i nærheten. M/B Bitihorn tar deg over Bygdinvatnet og tilbake til Bygdin. (For mer info og rutetider: www.jvb.no) Fra Bygdin er det en ca. 12 km sykkeltur tilbake til Beitostølen langs fv 51.

Last updated: 10/03/2023

Source: Valdres Destinasjon

Mjølkevegen rundtur fra Beitostølen (95 km)