civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Nord-Aurdal

Mjølkevegen, hele ruta: Vinstra-Valdres-Gol (230 km)

Mjølkevegen er en sykkelrute som går i vakkert fjell- og stølslandskap mellom Gudbrandsdalen og Hallingdal, tvers igjennom store deler av Valdres. Den er skiltet i begge retninger fra Ruten Fjellstue i Espedalen til Storefjell Resort på Golsfjellet. Mjølkevegen er kåret til en av Norges flotteste turer på sykkel og inngår som en del av nasjonal sykkelrute nr. 5.

Vinstra - Ruten (29 km; 1090 hm opp) eller Lemonsjø - Ruten (59 km; 970 hm opp)
Turen kan starte på Vinstra stasjon eller på trivelige Lemonsjø Fjellstue langs Fv51.

Fra Vinstra: Følg sykkelrute over elva og ut av bygda mot Skåbu og senere Trollsykling-trasseen via Fefor og Lomsætra til Dalsæter og så på Fv255 til Ruten Fjellstue.

Alternativt, fra Lemonsjø Fjellstue, følg hytteveien (obs! Til venstre ved containerne!) og gamleveien mot Randsverk. Ta av til venstre i skogen før Randsverk Camping. Følg sykkelskiltene gjennom skogen til Heidalsvegen og til venstre på denne for 2 km til avkjøringen mot Murudalen. Følg skiltingen mot Murudalen (vær obs på avkjøringen inn til Murudalen rett etter brua over elva!) og sykle hele Murudalen til krysset med Jotunheimvegen. Ta til venstre og følg skiltingen langs Olstappan til Ruten.

(Tipps: Ruten Fjellstue tilbyr henting på Vinstra stasjon mot avtale. Det går også lokalrute fra Vinstra til Ruten via Skåbu. På den måten slipper man den første tøffe etappen med mer enn 1000 høydemetre.)

Starten fra Lemonsjøen anbefales dersom man reiser til ruta i egen bil og trenger å komme tilbake til denne etter endt sykkeltur. Valdresekspressen betjener Oslo, Fagernes og Beitostølen. Folk og sykler reserveres på www.nor-way.no.
Videre fra Beitostølen til Lemonsjø er det Innlandstrafikk som kjører. Her ringes sykler inn på tlf. 906 34 006, og billett og rutetider finner man på www.en-tur.no. Man kommer seg fra Fv51 ved Fjellheim nedenfor Storefjell tilbake til Fagernes (og Valdresekspressen) med lokalrute fra Gol. Også den betjenes av Innlandstrafikk, og sykler ringes inn på samme telefonnummer.

Hvis man har leid sykler via fjellkjedenrental.com gjøres det på samme måte; syklene overtas på Beitostølen, tas med bussen til Lemonsjø og leveres tilbake etter endt sykkeltur på Storefjell eller Gol.

Ruten - Haugseter (47 km; 935 hm opp)
Fra Ruten sykler du langs Olstappan mot Jotun­heim­vegen og følger denne langs videre over fjellet og langs innsjøen Vinstre. Mange fine rasteplasser finnes underveis. Mjølkevegens egen Mjølkerampe (gapahuk) og utedo er plassert ved avkjøringen mot Nedre Heimdalsvatnet, vest for Øyangen. På Haugseter Fjellstue kan du få god mat og overnatting i vakre omgivelser på fjellet.

Haugseter - Bygdin (14 km; 220 hm opp) og Bygdin - Beitostølen (12 km; 150 hm opp)
Fra Haugseter følger du Jotunheimvegen videre til hovedveien, og tar til venstre ut på FV51 som du følger til Bygdin Høifieldshotel, som egner seg ypperlig til en rast og spisestopp, før du fortsetter langs fv51 over Båtskaret til Beitostølen. Her finner du et bredt utvalg av restauranter og overnattings­steder av topp kvalitet, deriblant Radisson BLU Mountain Resort.

Beitostølen - Ryfoss - Syndinstøga (46 km; 1530 hm opp)
Dette er den tøffeste dagen langs hele ruta. Fra Beitostølen sentrum tar du til høyre ned mot Beito, og deretter følger skiltingen i retning Slettefjellvegen. Opp til toppen av Slettefjellet (1315 m.o.h), som er høyeste punkt på hele turen, er det god stig­ning. Belønningen for strevet er en utrolig flott utsikt, hvor du ser store deler av Jotunheimen. Her er det også en rasteplass. Deretter går det nokså bratt nedover igjen til Vang. Følg Høresvegen forbi Høre stavkirke (verdt et stopp) og fortsett videre frem til du tar av ned til Ryfoss. Følg veien helt fram til bensinstasjon og dagligvarebutikken. Ta til venstre inn på Ryfossvegen og etter ca. 200 m til høyre gjennom undergangen under E16. Etter å ha passert elva tar du til venstre på Kvednavegen, så etter 550 m til høyre på Nordabergsvegen og etter 1 km til venstre på Strøsvegen. Nå starter en ny tøff stigning opp til Syndin og Syndinstøga på ca.10 km og 655 hm stigning.

Tipps: Ønsker du å slippe den siste lange bakken opp, kan du høre på forhånd med Syndinstøga om tilbud for henting på Ryfoss.

Alternativ rute mellom Bygdin og Ryfoss via Eidsbugarden og Tyin (Eidsbugarden - Tyin - Ryfoss 64,5 km; 915 hm opp)
I sommersesongen, fra slutten av juni til begynnelsen av september, kan du ta den historiske båten M/B Bitihorn fra Bygdin til Eidsbugarden. (Dette er et alternativ til å sykle til Beitostølen og over Slettefjell). For rutetabell, priser og reservasjon (for deg og din sykkel) besøk www.jvb.no/bitihorn. Fra Eidsbugarden sykler du langs Tyin og på FV53 til Tyinkrysset. Tyinholmen Høyfjellstuer er et ypperlig sted å stoppe for både servering og overnatting, samt utforske andre turer i området. På Filefjell Turistkontor/Intersport på Tyinkrysset kan du også få lade batteriet til el-sykkelen. Det er strøm inne på butikken eller utenfor på veggen ved søppelkassene, dersom det skulle være stengt. De har også ladere til utlån for Shimano, Bosch og Yamaha.
Fra Tyinkrysset kan du sykle langs den historiske Kongevegen ned til 2 km før Øye (inneholder stipartier der man ev. må trille sykkelen), hvor Mjølkevegen fortsetter langs nordsiden av Vangsmjøsa. Følg Vennisvegen og deretter Liagardsvegen videre mot Slettefjellbommen, der de to rutene møter hverandre. Herfra kan du velge å sykle tilbake til Beitostølen over Slettefjell, eller fortsette videre til Syndin, Vaset og Gol.

Syndinstøga - Vaset (20 km; 230 hm opp)
Fra Syndinstøga fortsetter Mjølkevegen videre i retning Vaset, følg skiltingen. Mellom Søre Syndin og Nørre Trollhovd er det ca. 2 km på kjerrevei/sti som kan ha litt bløte partier. Her kan det være nødvendig å trille sykkelen enkelte steder. Turen går fra Nørre Trollhovd videre til Murkelie, og deretter sykler du med Vaset­vatnet på din venstre side helt frem til Vaset. På Vaset er det flere overnattingsmuligheter, som Vasetstølen og Gomobu Fjellstue. (Sistnevnte ligger 3 km videre langs neste dagsetappe, opp­over i retning Brattåsen.)

Vaset - Storefjell (via Gauklie 30 km; 600 hm opp)
Fra Vaset sykler du opp til Gomobu (om ikke du tok den biten allerede dagen før) og videre via Valtjedstølan til Brattåsen-krysset. Her kan du velge om du vil følge korteste ruta via Gauklie til Furuset eller sykle om Tyrishølt og Langestølen. På Furuset møtes begge alternativene igjen. Herfra sykler du på Naustedokkvegen og over demningen ved Tisleifjorden (rasteplass og nydelig utsikt oppe fra dammen!) til Oset, før ruta leder delvis i terrenget via skiløyper/traktorslep og på kjørespor på noe grovere underlag opp til Storefjell Resort, innunder Storefjelltoppen.

Alternativet om Tyrisølt og Langestølen er 4 km lengre og har 20 flere høydemetre.

Storefjell - Gol (24 km; 125 hm opp)
Fra Storefjell følger du skiltingen via Einerset ned til Gol, som i stor grad går utenom hovedveien og ned til Gol stasjon. Pass på en veldig brått, uoversiktlig og skarp avkjøring ned til venstre rett før brua mot fv52 på Rorbru!

Alternativt kan du benyttet deg av tilbudet om transport mellom Storefjell Resort Hotel og Gol stasjon.
Dersom du benytter deg av transporttilbudet til/fra togstasjonene er sykkelruta kortet ned til ca. 195 km.

Mjølkevegen kan sykles begge veier, men er noe mer krevende dersom du starter fra Gol enn fra Vinstra.

Transport
Tog til/fra Vinstra og Gol.
Buss fra Lillehammer til Skåbu, rute 200 (be om at den stopper på Ruten Fjellstue).
Buss fra Gol til Fagernes (stopp Fjellheim).
Transport fra Vinstra til Ruten Fjellstue kan forespørres hos Ruten Fjellstue, tlf. (+ 47) 61 29 73 20.
Transport fra Gol til Storefjell Resort Hotel kan forespørres hos Storefjell Resort, tlf. (+ 47) 32 07 80 00.
Taxi finnes også på togstasjonene.
For bagasjetransport, vennligst ta kontakt med ditt overnattingssted.
M/B Bitihorn fra Bygdin til Eidsbugarden

Hele ruta fra Vinstra til Gol via Slettefjellet: ca. 220 km / 4865 hm stigning totalt
Hele ruta fra Vinstra til Gol via Tyin: 240 km / 4765 hm stigning totalt

Sykkelleie
Sykkelleie mellom Vinstra og Gol er dessverre ikke mulig. Hvis du trenger en leiesykkel, anbefaler vi rutealternativet fra Lemonsjøen (se ovenfor). Lei sykkelen via Fjellkjeden

Last updated: 10/26/2023

Source: Valdres Destinasjon

Mjølkevegen, hele ruta: Vinstra-Valdres-Gol (230 km)