Norway Now

Mjølkevegen via Beitostølen og Eidsbugarden

• +47 61359410
Details

Dette er en kortere utgave (ca. 115 km, 2-3 dagers tur) av Mjølkevegen for mer erfarne syklister, der vi anbefaler minimum én overnatting. Derimot er dette en fantastisk tur med stor grad av variasjon og unike naturopplevelser.
Fra Oslo kan du ta buss eller egen bil til Beitostølen og overnatte på Radisson BLU Mountain Resort (Tlf: 61 35 30 00). Ved bestilling, opplys om at du skal sykle Mjølkevegen. På Beitostølen er det et rikt tilbud av både aktiviteter og serveringssteder og er et godt utgangspunkt for mange fine naturopplevelser, både til fots og på sykkel.

Fra Beitostølen sentrum sykler du ned bakken til Beito og deretter tar du til høyre i krysset.  Følg Mjølkevegen skiltene og skiltene mot Slettefjellvegen. Turen oppover mot Slettefjell er vakker, men krevende – da det er en stigning på ca. 400 høydemeter. På toppen av Slettefjell er du på 1315 meter og med spektakulær utsikt. Vær varsom når du triller nedover da det er ganske bratt og blir fort glatt på grusveien. En liten stopp ved Sputrefossen anbefales.

Fra bommen, ta til høyre i krysset og fortsett videre til historiske Sørre Hemsing gård for en velfortjent pause med god mat og drikke (bestilles på forhånd på tlf.: 971 68 458) Her er det også overnattingsmuligheter. Fortsett videre langs østsiden av Vangsmjøsa. (NB! Du skal ikke følge Mjølkevegen skiltingen over Hemsing Bru og til E16). Når du kommer ut på E16 i nordenden av Vangsmjøsa går det slakt oppover til Tyinkrysset (Her er det en god del veiarbeid i 2016-2018 samt noe mer trafikkert) så vær oppmerksom.

Fortsett oppover mot Tyin og Eidsbugarden og følg den idylliske grusveien (fv 252) der du sykler langs Tyinvatnet. Fra Tyin til Eidsbugarden er det i underkant av 20 km. På Eidsbugarden Hotell (tlf: 413 86 000) kan du bo eksklusivt, midt i fjellheimen med mange fine turmål i nærheten. Eidsbugarden ligger ved nordenden av Bygdinvatnet og den tradisjonelle M/B Bitihorn legger til på bryggen rett nedenfor hotellet. M/B Bitihorn tar deg over Bygdinvatnet og tilbake til Bygdin. (For mer info og rutetider: www.jvb.no) Fra Bygdin er det en ca. 12 km sykkeltur tilbake til Beitostølen langs fv 51.