Norway Now

Mjølkevegen

• +47 61359410
Details

Mjølkevegen er en tur på ca. 250 km som går i vakkert fjell- og seterlandskap fra Vinstra til Gol. Den er skiltet i begge retninger fra Ruten Fjellstue i Espedalen gjennom Valdres til Storefjell Resort på Golsfjellet. Mjølkevegen er kåret til en av Norges flotteste turer på sykkel. Store deler av ruta inngår i nasjonal sykkelrute nr. 5.

Turbeskrivelse
Turen starter på trivlige Ruten Fjellstue i Peer Gynts rike og herfra sykler du mot Jotun­heim­vegen og følger denne langs Vinstre. Mange fine rasteplasser finnes underveis. På Haugseter Fjellstue (ca. 43 km fra Ruten) kan du få god mat og overnatting i vakre omgivelser ved vannkanten.

Fra Haugseter opp til hovedveien, FV51 ved Bygdin, er det ca. 12 km. Herfra følger du FV51 til Beitostølen, ca. 14 km, hvor du finner bredt et utvalg av restauranter og overnattings­steder av topp kvalitet, deriblant Radisson BLU Mountain Resort.

Fra Beitostølen sentrum tar Mjølkevegen av mot Beito, og deretter følger Mjølkevegen Slettefjellvegen. Opp til toppen av Slettefjellet (1300 m.o.h), som er høyeste punkt på hele turen, er det god stig­ning. Belønningen for strevet er en utrolig flott utsikt, hvor du ser store deler av Jotunheimen. Her er det også en rasteplass. Så går det nokså bratt nedover igjen til Vang. På vei ned mot E16, kommer du til Sørre Hemsing, et gammelt gårdstun. Fra Beitostølen til Sørre Hemsing er det ca 30 km. Her tilbys overnatting og servering av tradisjonsmat (må bestilles på forhånd). Bøflaten Camping, som ligger flott til ved Vangsmjøsa , ca 10 km vest for Sørre Hemsing, er også en fin mulighet.

Fra Sørre Hemsing fortsetter ruta ned til E16. Etter å ha passert Hemsing Bru tar du til høyre og følger E16 noen hundre meter til en stor rasteplass på venstre side av veien. Her star­ter Kongevegen, som Mjølkevegen følger videre. Første partiet er trillesti og smalt – vis forsiktighet her. Etterhvert blir stien til en traktorvei og bredere. Du passerer Kvam Gård, som er et fint stoppested. Ved Espeli/Lajord tar du til venstre opp mot Ala. Litt før Nordre Syndin, ved Langehagen, må du krysse elva Ala, som regel ved å vasse over. Så følger du traktor­vei i ca. 2 km bort til Syndin og Syndinstogo. Her kan det være bløtt bortover.

Fra Syndinstogo fortsetter Mjølkevegen videre i retning Vaset (ca. 26 km), følg skiltingen. Mellom Nørre og Sørre Trollhovd er det ca. 2 km som kan ha litt bløte partier. Her kan det være nødvendig å trille sykkelen enkelte steder. Turen herfra går videre til Murkelie. Deretter sykler du med Vaset­vatnet på venstre side til Vaset.

På Vaset er det tre overnattingsmuligheter: Vasetstølen, Brenna­bu og Gomobu Fjellstue. Sistnevnte ligger 3 km opp­over videre langs ruta mot Brattåsen. Fra Gomobu sykler du retning Brattåsen, og derfra via  Gauklie til Furuset. Videre følger du skiltingen til Oset ned mot demningen, hvor det er laget en gang-/sykkelvei over. Du passerer Oset Høyfjellshotell og tar til høyre opp til Storefjell Resort Hotel. Fra Vaset til Storefjell er det ca 30 km.

Fra Storefjell sykler du tilbake og ut på FV51 til Gol (ca. 25 km). Her sykler du på trafikkert vei og bør være ekstra obser­vant. Svingete vei nedover til Gol sentrum.

Transport
For tog til/fra Vinstra og Gol, se NSB www.nsb.no
For buss fra Lillehammer til Skåbu, se
www.opplands­trafikk.no, rute 200 (be om at den stopper på Ruten Fjellstue)For buss fra Gol til Fagernes (stopp Fjellheim), se www.jvb.no

Transport fra Vinstra til Ruten Fjellstue kan forespørres hos Ruten Fjellstue, tlf. (+ 47) 61 29 73 20.
Transport fra Vang til Langehage kan forespørres hos Bøflaten Camping, tlf. (+ 47) 402 47 075, og Sørre Hemsing, tlf. (+47) 971 68 458.
Transport fra Gol til Storefjell Resort Hotel kan forespørres hos Storefjell Resort, tlf. (+ 47) 32 07 80 00.

Taxi finnes også på togstasjonene.

For baggasjetransport, vennligst ta kontakt med ditt overnattingssted.

Mjølkevegen via Eidsbugarden
I sommersesongen fra ca. slutten av juni til begynnelsen av september kan du ta den historiske båten M/B Bitihorn fra Bygdin til Eidsbugarden. Du sykler videre langs Tyin og på FV53 til Tyinkrysset. På Eidsbugarden, Tyinholmen og Tyin­krysset er det overnattings- og serveringstilbud.
Fra Tyinkrysset ned til Vang følger du hovedveien E16. Her kan du overnatte på Bøflaten Camping som ligger idyllisk til ved Vangsmjøsa. Derfra videre er det som beskrevet mot Langehage. For priser, rutetider og annen informasjon om båtruta, se www.jvb.no/bitihorn

Turen ble testet av Syklistenes Landsforening i 2003. Les alt om turen her: http://www.slf.no/Tur_ferie/Test_av_sykkelruter/Test_av_sykkelruter_2003/26905