civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Øystre Slidre

TripAdvisor rating of 5

Mugnetinden 1739 moh

Middels krevende topptur i idyllisk og variert fjellandskap med storslått utsikt til Jotunheimen og store deler av Valdres.

Turbeskrivelse
Lengde: ca. 6 km en vei
Tidsbruk: ca. 2,5–3 timer opp
Stigning: ca. 750 høydemeter
Egnet for barn: Krevende men flott for barn fra ca. 8 år
GPS-koordinater start  32v 485400 6789425
GPS-koordinater topp  32v 4811957 6790683

Kjør fra Beitostølen til Beito og følg skiltingen videre mot Slettefjellveien (bomvei). Passer bommen, fortsett videre forbi Fleinsendin og ta til venstre i krysset. Parker litt ovenfor Mugnestølen, ca. 3,5 km fra bommen. Stor parkeringsplass på venstre side av veien.

Stien starter på motsatt side av veien. Den er merket med varder og hvite V’er. Turen går slakt oppover inn til Mugnebottjernet og så brattere opp i et skar. Herfra er det to muligheter: den første, som tar av til høyre, er bratt og krevende. Vi anbefaler heller hovedruta som går ca. 300m lengre innover før den dreier opp. Den er også bratt, men mindre krevende. Fortsett gjennom steinur videre til toppen. Utsikt mot Jotunheimen og Valdres.

Utstyr
Gode fjellstøvler, vindtett jakke med ull- eller superundertøy. Ta alltid med ekstra tøy i sekken, som f.eks. lue og votter.

Tips: Overnatt på Grønolen Fjellgard og sykle til utgangspunktet av stien. På den måten får du en variert heldagstur.