Book

Napen - fottur

• 52 79 05 60
Details

En markant topp i Suldalsheiane med utsikt over det store Blåsjømagasinet og SVR Ryfylkeheiane Landskapsvernområdet. En bratt tur med god uttelling for strevet!

På Rogalands tak Napen (1350 m.o.h.) ligger mellom Stranddalen og Sandsa, Suldal i Ryfylke. Herfra kan man virkelig føle at man er på Rogalands tak. Utsikten er praktfull i alle retninger. Napen er lettest å nå når du likevel er på tur mellom Stranddalen og Sandsa, men er også mulig å erobre på en dagstur. Alternativ 1: Sandsa - Stranddalen (om Napen). Følg ruta fra Sandsa fram til Steinstølen. Her krysses elven som kommer fra Svinstølvatnet og Grunnavatnet. Videre oppover til Lånestølen og videre til Midtskaret. Her er et rikt planteliv med mange kalkkrevende arter. Fra skaret er det en avstikker opp på Napen. Vel nede igjen kan du velge å følge merket rute til Stranddalshytta eller returnere til Sandsahytta. Adkomst: Med bil: Ta av fra Rv 13 mot Blåsjø. Kjør fram til Sandsavatnet. Med offentlig transport: Hurtigbåt til Jelsa eller Sand, videre med buss/drosje (Suldal Billag) til Sandsavatnet. Parkering: Osane ved Sandsavatnet. Løype: Merket sti. 7 km. Høydeforskjell 750 m. Kupert. Tid: 5-6 timer tur/retur. Alternativ 2: Ankomst som alternativ 1 til Sandsavatnet. Fortsett langs anleggsveien til du begynner nedkjøringen mot Øvre Moen. Følg umerket sti herfra og opp til Buarekvelven der du møter merket løype fra Sandsa. Følg denne videre som i Alternativ 1. Parkering: Øverst i bakken. Løype: Umerket/merket. 4 km. Høgdeforskjell 500 m. Tid: 5 timer tur/retur + reisetid. Les mer om Napen og turstier på http://ut.no/tur/napen-p%C3%A5-rogalands-tak