Norway Now
Halden

Naturens mangfold vest for sentrum

• Tollboden, Kongens Brygge 3, Halden
Details

Lengde: ca 8,5 km
Varighet: ca 2 timer
Terreng: asfalt/grusvei/sti
Merking: deler av stien er merket Kyststien
Kart: Halden Turist

Gode tursko må til når vi skal vandre langs vannkanten på Refne til den frodige Remmendalen, i parkanlegget rundt Rød Herregård og på Rødsberget med utsikt over det meste av byen.
Turen til de vakre områdene vest for Halden sentrum stater ved Halden Gateway (Tollboden/Turistkontoret). Vi følger Kyststien fra Indre havn til Ytre havn, gjennom Mølen, Tyska og Hollenderen. Området er i dag under utbygging. På 1800-tallet lastet og losset seilskuter fra hele verden her.

Vi går videre inn i vakker løvskog og langs små sandstrender til utløpet av Remmenbekken. Brattøya ligger på den andre siden av sundet. Tidligere lå det en husmannsplass her tilhørende Rød Herregård. Kyststien går gjennom deler av boligområdet Refne og inn ved Remmendalen renseanledd.
I Remmendalen er det oppservert 110 forskjellige fuglearter og vakker edelløvskog dominerer i dette naturreservatet.

Stien går opp til riksveien og høgskoleanlegget på Remmen. Der går Kyststien videre til Isebakke, Svinesund, Sponvika og Røsneskilen. Vi går sammen vei tilbake til renseanlegget. Rett før den asfalterte plassen går stien opp bakken til venstre. Vi følger den til den engelske landskapsparken ved Rød Herregård.

Rød er en av landets fineste og mest komplette herregårder med godt bevarte bygninger og barokkhave. De eldste bygningene har sin opprinnelse fra slutten av 1600-tallet.

Turveiene gjennom herregården er mange. Vi velger å gå gjennom parken opp til bygningene. Følg så Herregårdsveien og ta til høyre ned Fritjof Nansens gate forbi Halden stadion.

I bunn av bakken, kryss hovedveien og gå veien rett fram mot Rødsberget. Ta til høyre før fjellet og følg Rødsveien til du kommer til en sti på venstre side. Følg den mot toppen. På veien passerer du Rødsberget skanse og et minnesmerke over de falne under 2.verdenskrig. Øverst er det blant annet et minnestempel og en fantastisk utsikt over Halden by.

Vi går stien ned på nordsiden av Rødsberget, tar til høyre ned Wærns gate og til høyre igjen ned hele Mette Mengs gate. Berget troner over oss, på høsten nærmest dekket av vakker villvin.

Gå veien sydover til Tista elv. Følg den til Høvleriet, Tyska og Hollenderen. Her går du samme vein tilbake til Halden Gateway hvor turen startet.