There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.
Scandic Hotels - i alle landets store byer
Nordic Choice Hotels - en annerledes hotellkjede
Thon Hotels - fantastisk frokost
Hostelling International Norge - sov komfortabelt og rimlig
Radisson Blu Hotels - finn dine favorittreisemål
Widerøe - Skandinavias største regionale flyselskap
AutoEurope - stort utvalg og uslåelige priser
Vy express - gjør det enkelt å reise grønt med buss
DFDS - ta den behagelige sjøveien fra København til Oslo
Rent-A-Wreck - det smarte leiebilvalget
Arctic Campers - lei din bobil eller camper
NOR-WAY Bussekspress - grønne bussreiser i hele Sør-Norge
Vy - å reise miljøvennlig skal være enkelt
Hurtigruten - "Verdens vakreste sjøreise"
Authentic Scandinavia - spennende norgesreiser
Up Norway - skreddersydde reiser
Norrøna Hvitserk - ekspedisjoner og eventyrreiser
Fjord Tours - opplev Norge i et nøtteskall® med kun én billett
Discover Norway - opplevelser i Norge. Ferdigpakka ski-, sykkel- og fotturer
Norwegian Holidays - pakkereiser til lave Norwegian-priser. Fly, hotell og leiebil
Secret Atlas - Svalbard og Nord-Norge. Små Skip med 12 gjester.
DanCenter - din feriehusekspert i Norge
Norgesbooking - finn en koselig hytte til norgesferien
Beitostølen - eventyr og nytelse hele året
{{title}} {{:price}} - {{!preprice}} Price: {{?}} {{preprice}} {{/}} {{price}} {{:postprice}}{{postprice}}{{/}} {{?:pricing}} - {{pricing}} {{/pricing}}
Jærkysten er lang og værhard og har ingen naturlige havner. Obrestad havn er en liten, bygd havn med kommunal kai. Her er det vann og strøm og krane. Havnen er fredet. I nærheten av havnen er Obrestad fyr og Hå gamle Prestegård.
Obrestad havn var den første havnen som ble bygd på Jæren. Havnen ble bygd i samme periode som Jærbanen i 1870- årene. Ideen var å bygge et sted hvor båtene kunne få ly og hjelp langs jærkysten. Dette havneanlegget ble utvidet i 1891. Før havnen ble bygd, ble båtene trukket opp på land, men der var de utsatt for vær og vind. Store bølger kunne slå inn på land og dra båtene med seg ut i sjøen. Obrestad fyr ble bygd i samme periode som havnen. I 1930-årene ble havnen og moloen utbygget samtidig som anlegget i Madland havn ble ferdig, og arbeidet i Kvassheim havn begynte.
I dag er den mindre fiskerihavnen fredet, og Obrestad fyr som er automatisert leies ut til utstilling, og til overnatting. Spisemuligheter i nærheten ved Hå gamle prestegard (gangavstand - avhengig av utstillingssesong), ca 1,5 km unna.
I Obrestad havn er skulpturen/landskapsinstallasjonen Konvoi som er laget av Elisabeth Jarstø i 1999. Den består av 24 båtbauger støpt i betong og står på steiner ved innløpet til havnen.
Turveien Kongeveien i Hå passerer Obrestad havn og det er mulig enten å gå nordover til Hå gamle prestegard eller sørover mot Brusand.
Utrolig, men sant, 3 år på rad, ble det arrangert skihopp i Obrestadbekka i årene 1938 - 1940. Det var leder i Nærbø Idrettslag, Ragnvald Skjerpe som fikk idéen og organiserte bygging av et hopp og arrangerte rennene. Det er som kjent lite snø på Jæren, så snøen ble kjørt til hoppet. I 1939 ble det brukt 1 uke på å frakte snø til hoppet. Ved rennene i 1938 og 1939 møtte flere tusen tilskuere opp. I 1939 var det to hoppere fra Kongsberg som deltok i tillegg til de lokale. Petter Hugsted satte bakkerekord med et hopp på 53,5 m. I 1938 var lengste hoppet 25 m. I 1940 ble det siste rennet holdt og da var det dårlig vær og vinden stod rett på bakken. (Kilde Nærbø Idrettslag).