VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway

Fjord Norway Rogaland

Obrestad havn

  • Obrestad, Hå
  • +47 51739000
  •  /  km From You
Overview

Jærkysten er lang og værhard og har ingen naturlige havner. Obrestad havn er en liten, bygd havn med kommunal kai. Her er det vann og strøm og krane. Havnen er fredet. I nærheten av havnen er Obrestad fyr og Hå gamle Prestegård.

Obrestad havn var den første havnen som ble bygd på Jæren. Havnen ble bygd i samme periode som Jærbanen i 1870- årene. Ideen var å bygge et sted hvor båtene kunne få ly og hjelp langs jærkysten. Dette havneanlegget ble utvidet i 1891. Før havnen ble bygd, ble båtene trukket opp på land, men der var de utsatt for vær og vind. Store bølger kunne slå inn på land og dra båtene med seg ut i sjøen. Obrestad fyr ble bygd i samme periode som havnen. I 1930-årene ble havnen og moloen utbygget samtidig som anlegget i Madland havn ble ferdig, og arbeidet i Kvassheim havn begynte.

I dag er den mindre fiskerihavnen fredet, og Obrestad fyr som er automatisert leies ut til utstilling, og til overnatting. Spisemuligheter i nærheten ved Hå gamle prestegard (gangavstand - avhengig av utstillingssesong), ca 1,5 km unna.

I Obrestad havn er skulpturen/landskapsinstallasjonen Konvoi som er laget av Elisabeth Jarstø i 1999. Den består av 24 båtbauger støpt i betong og står på steiner ved innløpet til havnen.

Turveien Kongeveien i Hå passerer Obrestad havn og det er mulig enten å gå nordover til Hå gamle prestegard eller sørover mot Brusand.

Utrolig, men sant, 3 år på rad, ble det arrangert skihopp i Obrestadbekka i årene 1938 - 1940. Det var leder i Nærbø Idrettslag, Ragnvald Skjerpe som fikk idéen og organiserte bygging av et hopp og arrangerte rennene. Det er som kjent lite snø på Jæren, så snøen ble kjørt til hoppet. I 1939 ble det brukt 1 uke på å frakte snø til hoppet. Ved rennene i 1938 og 1939 møtte flere tusen tilskuere opp. I 1939 var det to hoppere fra Kongsberg som deltok i tillegg til de lokale. Petter Hugsted satte bakkerekord med et hopp på 53,5 m. I 1938 var lengste hoppet 25 m. I 1940 ble det siste rennet holdt og da var det dårlig vær og vinden stod rett på bakken. (Kilde Nærbø Idrettslag).


  • Last Updated:
  • Source: Region Stavanger
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with TripAdvisor
Your Recently Viewed Pages