civid: 585ab377c1cf6b71bf1e10ec

Ål

Okslenuten Ål i Hallingdal

Vandring, Ål i Hallingdal.

Kort tur med flott utsikt, ca 3 km t/r.

Fin tur opp sørsida av Hallingdal i Ridalen, med vid utsikt over dalen på toppen. Noen bratte parti på vei opp. Torpo Stavkirke fra 1160 er verdt et besøk etter turen.

For detaljert turbeskrivelse, høydeprofil og kart se www.aal52.no

Adkomst: Kjør Rv. 7 ca 15 km østover fra Ål sentrum, til Trillhus. Ta av til høyre og kjør over brua og videre igjennom jernbaneundergangen og følg Ridalsvegen (ca. 4.5 km fra Rv. 7). Bomvei.
Parkering: Ved demningen i Ridalen.

Turen starter ved demningen i Ridale. Gå over brua som krysser Ridøla, ta til venstre og følg veien forbi skogshytta inn til Vesletjørn. Like ved hytta står en ovn som ble benyttet til tjærebrenning i gammel tid.

Like etter hytta tar stigen av mot høyre og går bratt oppover lia. Når du kommer til det åpne terrenet får du Okslenuten fremfor deg. Ikke vær fristet til å ta til høyre her, men følg hogstspora litt mot venstre og gå opp på venstre side av Okslenuten.