Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway

Eastern Norway Re

Ormen Våge

  • Skoleveien, Re
  •  /  km From You
Overview

Møt Våge

 

Ormen er en tredve meter lang digitalt lysatt skulptur utført i tjæret takspon av malmufuru slik vi kjenner det fra våre stavkirker, laget av kunstner Stig Skjelvik | Nullohms.

Skulpturen ble til etter en lukket kunstner konkurranse om temaet Res Middelalder historie, og den norrønt inspirerte skulpturen har fått tittelen Våge og utsmykker fasaden på den nye flerbrukshallen i Revetal. 
Der vil den forhåpentligvis fremstå som en inspirasjon for den oppvoksende slekt til å vise vågemot, enten man setter utfor en skateboardrampe, skal score mål eller gå frem på scenen. Utsmykningen er en del av en satsning i Vestfold og Re hvor middelalder og vikingarv ivaretas og brukes aktivt i kulturarbeidet.

 

Om skulpturen

Paa reiser oppe i Norges fjeldbygder mødte man i middelalderen ofte og møder man endnu en enkelt gang kirkebygninger med vildt fantastiske former, der snarere ser ud som dæmoniske afgudstempler end som gudshuse, med sine af tiden sværtede og bøiede stolper og planker, med sine dragesmykkede gavle, der reiser sig den ene over den anden, med sine steile tage og lave vægge, takte – ligesom man tænker sig middelalderens drager skjælbedækkede – med mørke spaan, hist og her overgroede af en vildtvoksende ornamentvegetation, i hvilken sælsomme fabeldyr slynger sig ind –: det er de norske stavkirker.

1892, Lorentz Dietrichson om de norske stavkirker

 

Det er slående hvordan håndverkerne på stavkirkene (og antagelig andre stasbygg den gang) brukte taktekkingen og mønstret som sponene danner som en integrert del av ornamentikken. Taksponene skal jo først og fremst holde tett, men man kan se flere steder at spon er overflødig plassert for å forsterke inntrykket av at selve bygningskroppen hører til ormehodene som kneiser fra utspringene.  

Taksponenes fascinerende mønster som minner om dragehud ble så utgangspunktet for å formgi en norrøn inspirert skulptur, en orm som en ekstravagant utsmykning som fortidens håndverkere bare kunne ha drømt om, for sponene er nå kun brukt skulpturelt og har ikke lengre som oppgave å holde regnet ute.

 

Sponene i ekte malmfuru er produsert av Husanotra, en museumsbedrift som ivaretar den eldgamle fagkunnskapen om bruk av treverk i stavkirker og skip. Til skulpturen er det lagd en spesiell versjon av disse for å bruke som virke til en lysskulptur med en moderne formgivning, hvor selve sponene bærer assosiasjonen til det eldgamle norrøne utrykket.

Malmfuru er den mest holdbare delen av utvalgt saktevoksende furu fra fjellområder. Det er ett edelt materiale som står seg i århundrer når det er behandlet med ekte tyribeis, og var ved siden av den mer sjeldne eika den trelasten i Norge som både vikingenes langskip og de flotteste byggene som stavkirkene ble konstruert av. Frem til nyere tid har dette også vært det foretrukne materialet i bygningsdeler som trenger ekstra holdbarhet som feks. vindusrammer ol.

 

Det ble brukt en kvalitets beis fra produsenten Møretyri, en olje lagd på ekte tyritjære og linolje. Den har den gode lukta man kjenner fra trebåter og stavkirker og underbygger inntrykket. Og denne oljen kan i motsetning til ren tjære håndteres allerede etter få dager.
Sponene er da tilnærmet svarte i fargen, med en rik overflate finish som varierer etter treverkets tetthet og vil gi en tydelig kontrast til det som med tiden vil bli byggets sølvgrå patinerte furukledning.
Vanligvis så dypper man slike takspon i tjæreolje, men fordi hvert spon her er en del av ett lysarmatur så er tjæren rullet på fremsiden mens baksiden er malt hvit med en reflekterende silikatmaling for å gi mest mulig lyseffekt. 

Når mørket senker seg vil denne overflaten slippe ut lys langs kanten fra de 1800 pixel lampene som befinner seg bak, slik våkner skulpturen til live ved bruk av animert lyssetting hvor også selve den skulpturelle formen kan påvirkes ved hjelp av optiske illusjoner skapt av lyset.
​​​


  • Last Updated:
  • Source: Visit Vestfold
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with
Your Recently Viewed Pages