VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Eastern Norway Vestfold og Telemark TINN

Pilegrimsvandring etappe 1 Mæl kyrkje - Gransherad kyrkje

• +47 97541299

Lengde: 5,13 km / Opp: 70 høydemeter Ned: 90 høydementer

Veiforhold: Grusvei og god skogsvei som noen steder er bratt og ujevn

Hvis dette er din første etappe og du har kommet direkte til Mæl bussholdeplass, vil du se Mæl kyrkje derfra. Det er da anbefalt å begynne pilegrimsvandringen mot Gransherad kyrkje med å gå langs bilveien i retning Notodden til du kommer til Mæl stasjon.

Det er to måter å komme seg fra Mæl til Tinnoset. Mer informasjon om når Storegut går og rutetider for togtur i verdensarvklasse finner du på visitrjukan.com

Det andre alternativet er å ta bussen fra Mæl bussholdeplass til Tinnoset bussholdeplass ved Tinnsjøvegen. Da er det bare å følge skiltet videre til Tinnoset, og veien vil etterhvert gå over Tinnosdammen til Tinnoset brygge.

Buss fra Mæl til Tinnoset

Mæl bussholdeplass ligger på motsatt side av veien for Tinnsjø Kro og Camping. Herfra går det buss fra Tinnoset bussholdeplass ved Tinnsjøvegen. Fra bussholdeplassen er det 700 meter å gå til Tinnoset stasjon hvor vandringen fortsetter.

Fra Mæl til Gransherad Kyrkje

Fra Tinnoset brygge ( med båten i ryggen) tar du til venstre og krysser umiddelbart togskinnene. Deretter tar du grusveien til høyre (Nisivegen) som tar deg sakte oppover. Når du har kommet opp til vestre Nisi gård tar du grusveien på nordsiden av den røde låven slik at du går rundt gården. Veien videre går etter noen få hundre meter over i en litt dårligere og mer ujevn kjerrevei med en del mellomstore steiner. Følg veien videre inn i skogen.

Omtrent en kilometer etter vestre Nisi gård tar du kjerreveien mot høyre og krysser togskinnene igjen. Alternativt kan du ta en vakker sti rett fram. Denne stien kommer inn på den samme skogsveien igjen litt senere etter at du har gått over skinnene. Nå er det bare å følge skogsveien med skinner mot venstre og du har Tinnåa på din høyre side.

Når du kommer ut av skogen går veien over i en asfaltert bilvei. Du går forbi et boligfelt og veien går sakte nedover til du ser kirken som ligger på andre siden av elven. Når du kommer til hovedveien tar du til høyre over bruen og deretter mot venstre opp til Gransherad kyrkje. På høyre siden av hovedveien ligger det en fin rasteplass langsmed elven.