Norway Now

• Garnås, Nesbyen
  • +47 32070170

Skog. Ca. 150-600 m.o.h.

Postvegen er den eldste kjente veien opp til Garnåsgrenda fra hovedvegen gjennom dalen. Den er flere hundre år gammel, men ble kalt Postvegen da den ble brukt til postlevering på 1800-tallet. Nederst starter du ved Dokken/Ulvund ved riksvei 7. Like etter start kommer du til et infoskilt. Ca halvdelen av vegen oppover går langs Dokkelva. Ved rasteplassen, Kitilstugu, ligger det en gammel danseplass. Etter ca 10 min videre gåtur, kommer du opp til Garnåsgardene. Ifølge sagnet bodde kong Hadding her, og han skal ha regjert over hele Hallingdal. Dalens navn var opprinnelig Haddingjadalr oppkalt etter kong Hadding (800-tallet)

Utgangspunkt: Dokken ved riksvei 7. Parkering ved Dokken
Veibeskrivelse: Kjør fra Nesbyen i retning Gol. Parkering ved rv. 7 ca. 1 km etter skiltet til Garnås på venstre side.
Km: Ca 3. Normal gange: 45 min. Gradering: Middels utfordring. Noe bratt.
Skilt: 4 infoskilt og 5 skilt som beskriver skogen i området. Sti: Godt rydda veg.
Rasteplasser: Benker på 4 steder. Stoppesteder: Brekkesteinen. Interessant geologisk område. Stor sidemorene fra istida. Kitilstugu. Tufter etter husmannsplass. Flott utsikt over nedre del av Hallingdal. Utsikt innover meteorittkrateret i Garnås. Kong Haddings Rike på toppunktet. Følg stien tilbake til Dokken.

For å lage en litt mer spennende rundtur, går du fra Kong Haddings Rike. Følg vegen ned til Gardnos Meteorittpark. Bli med på en guidet runde for å få et innblikk i hva som skjedde for 546 mill.år siden.

Gardnos Meteorittpark er åpen hver dag fra kl.11-19. Åpen kafè. Guiding hver time.

De minste barna kan lete i sandkassa etter spennende og fargerike steiner, mens de større barna kan slipe sin egen smykkestein eller bli en ekte Juniorgeolog.

Fra Meteorittparken følger du asfaltvegen nedover, ta 2.veg til venstre mot Hanserud, og når du kommer til den store steinen du passerte på vei opp, finner du stien ned til høyre og tilbake til Dokken. En flott søndagstur for hele familien! Velkommen!

Turkart kan kjøpes på turistkontoret, bokhandelen, turistbedrifter og bensinstasjoner.