VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway

Eastern Norway Vestfold og Telemark TINN

Rjukanbanen

  • Mæl Stasjon, Tinn
  • +47 35099000
  •  /  km From You
Overview

På Mæl stasjonsområde og fergeleie ligger de fredede jernbanefergene D/F Ammonia og M/F Storegut. Utenom sesongen er det kun omvisning etter avtale, men det er en flott plass å utforske på egenhånd. 

Rjukanbanens historie 
Rjukanbanen ble bygget av Norsk Hydro, og åpnet av Kong Haakon i 1909. Med banen bygget Sam Eyde og hans medspillere Rjukan-samfunnet med kraftanlegg og fabrikker, og brakte Norge inn i den moderne industriens tidsalder. Det var på Notodden og Rjukan at det begynte, det som i dag er Norges største industrikonsern, Norsk Hydro. I mange år var Rjukanbanen en livsnerve for dette selskapet og for lokalsamfunnet.

Riksantikvaren har klassifisert Rjukanbanen som et teknisk industrielt kulturminne av internasjonal karakter, hele transportåra blir fredet og ivaretatt for ettertiden. Vår gamle jernbaneferge "M/F Storegut" fra 1956 er Nordens største innlands jernbaneferge. "D/F Ammonia" ble bygget i 1929, og er verdens eneste gjenlevende dampdrevne jernbaneferge. " D/F " Ammonia " er søsterskipet til " D/F Hydro " ( 1914 - 1944 ) som ble senket av tungtvannssabotørene under 2. verdenskrig.

Rjukan by var 100 år i 2007, og den beste bursdagsgaven vi fikk var Miljøverndepartementets og Riksantikvarens forslag om å fremme Rjukan som kandidat på Verdensarvlista. Det er helheten ved industristedet Rjukan som vektlegges; med fire utpekte hovedområder:
Kraftproduksjon med dammer, tunneler og kraftstasjoner.
- Fabrikkområdet med ulike produksjonslinjer for framstilling av kunstgjødsel.
- Arkitekturen og totalplanleggingen av Rjukan by.
- Transportåren Rjukanbanen fra produksjonssted til verdensmarkedet.

Verdensarvperspektivet har åpnet dører og gitt Stiftelsen Rjukanbanen nye muligheter.
På jubileumsdagen for Rjukanbanen 100 år 9. august 2009 fredet Riksantikvaren begge båtene; - M/F Storegut og D/FAmmonia.

Den 5. juli 2015 ble endelig verdensarvstempelet satt på Rjukan - Notodden Industriarv av UNESCO - komiteen. Det vakte selvfølgelig stor begeistring, men Norsk Industriarbeidermuseum som forvalter Rjukanbanen kjenner også et stor ansvar i forhold til å ivareta en museumsjernbane av unik verdi for hele verden.

Museale fartøy

Rjukanbanen som transportåre ble lagt ned i 1991, men nå ser Rjukanbanen på nytt dagens lys i form av turistattraksjoner.

I sommer går toget til Rjukanbanen i perioden 23.juni - 14.august 2020

Tirsdag og fredag: 

Rjukan - Mæl stasjon kl 11.00

Mæl stasjon - Rjukan kl. 14.00

Turen tar 45 minutter.

Billetter kjøpes på www.nia.no


  • Last Updated:
  • Source: Visitrjukan AS
Statens Kartverk, Geovekst og kommuner - Geodata AS
TripAdvisor Reviews
Traveler Reviews in partnership with TripAdvisor
Your Recently Viewed Pages