civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Øystre Slidre

Skaget 1685 moh - topptur i Langsua Nasjonalpark

Skaget er det høyeste fjellet i Langsua Nasjonalpark. Ruta følger en godt tråkket sti, før det går over i steinur det siste stykket. Spredt vardet til toppen. Flott utsikt i alle himmelretninger. Turen anbefales kun i klarvær.

Adkomst
Følg Fv. 51 til Heggenes og ta av mot Yddin (bomvei). Kjør forbi Yddin Fjellstue og videre innover. Ca. 700 m før Storeskag er det anlagt en ny stor parkeringsplass med informasjon om Langsua Nasjonalpark, rasteplass og toalett.

Turbeskrivelse sommer
Stien starter til venstre mot toppen rett etter parkeringen.

Det er ikke skiltet videre oppover etter stistart, og man krysser flere andre stier underveis. Hold deg til hovedstien til den deler seg innunder Nasen. Hovedruta tar til høyre opp østskulderen og svinger så vestover mot toppen. Alternativt kan du følge stien videre rett frem og svinge bratt oppover en renne omtrent midtveis under topplatået, eller gå innunder toppen helt bort til vestskulderen og opp langs vardet rute (stedvis klyving) fra vest. Alle rutene kan kombineres til en rundtur, men nedover er det hovedruta som er enklest å følge. Turen anbefales kun i klarvær.