VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links

Fjord Norway Rogaland HAUGESUND

Steinsfjellet Haugesund

• Steinsfjellet, Haugesund
  • +47 52010830
Details

En liten kjøretur fra Haugesund sentrum finner en Steinsfjellet med ett rikt turterrengområde. Herfra har man panoramautsikt over Haugesund og regionen, samt Nordsjøen. Det er bilvei til toppen, men benytt merket parkeringsplass ca. 100 meter før toppen. På dager med sol og tilnærmet skyfri himmel kan en se solen gå ned i havet.

Ved parkeringsplassen er det satt opp et stort informasjonskart som viser turmulighetene i Byheiene. Vår anbefalte tur starter mot øst på god sti, ta til høyre etter første bekkeløp. Gå på godt steinsatt sti innover Trolladalen. Et lite tjern på venstre side passeres, og gå deretter inn i kløfta hvor det ligger en del stein og er et spennende sted for barna. Etter kløfta vider landskapet seg ut med store myrpartier, Såtemyr. Nå ser du Såt som den markerte toppen til høyre. Fortset turen videre innover i østlig retning, krysser myrene og følger den naturlige traseen mellom Krokavassnuten til venstre og Høgehaug til høyre. Skiltet til Valhest følges, men etter ca 100 meter ta rett til høyre og opp bakken mot Kjosavarden, som ligger på det bakerste høydepunktet. Her er det flott utsyn mot sør og hele Førresfjorden med Bokn lengst mot sør. I varden er det en boks med bok som alle besøkende kan skrive navnet sitt i og litt om vær og vind.

Stien går nå videre mot sørvest på baksida av Såt. En tur oppom Såt gir som belønning et flott utsyn i alle retninger. Følg stien mot Såtemyr og går langs myra på vestsida og tilbake til der du tok innover myrene. Gå deretter samme sti tilbake til Steinsfjellet. Tilbaketuren oppleves som en helt annen tur enn da du gikk motsatt veg, fordi du nå ser utover horisonten i vest med flott himmel og hav. Det er også mulig å ta mot sør og gå rundt Buafjellet og følge skiltingen mot Kringsjåhytta. Tidsbruk: ca 2,5 timer.

Vi kan også følge stien fra toppen av Steinsfjellet til Kringsjå turisthytte. Dette er en fottur på ca. 15 minutter i enkelt terreng. Her kan man møte villsauer på veien.