Norway Now

• Nelaug Stasjon, Åmli
  • +47 37005544
Details

Denne sykkelturen følger Nidelva sørover fra Nelaug stasjon i Åmli kommune gjennom variert terreng, og er en fin dagstur for de litt mer ambisiøse.

Nelaug-Arendal, 33,2 km (max 38,9 km)

Tips: Ta toget fra Arendal stasjon til Nelaug, billetter på www.nsb.no eller automat på stasjonen. Flere avganger pr dag. Nelaug er stoppested på Sørlandsbanen.

Sykkelturen Nelaug-Arendal har to ruter, der den østlige er skiltet. Følg skilting fra riksvei 412 ved Nelaug på grusdekke øst for elva Nidelva. Dette er en hyggelig strekning, med stedvis grovt veidekke. På veien passerer man et tun på Vimme, Flaten stasjon og Haugsjå stasjon, like etter går dekket over til å bli fast ved Bøylefoss på fylkesvei 151. Bratt bakke etter bommen ved Bøylefoss før man kommer til kraftstasjonen. Ved Bøylestad tar man til venstre, bort fra 151 og over på grusdekke igjen, følg grusvei omtrent rett frem helt til den svinger til venstre ved vannet, ta så veien til høyre i krysset før Hersel. Derfra stiger veien litt, følg denne gjennom skogsterreng om lag rett frem helt til Lyngrott [ikon VII]. Her åpner landskapet seg mer, og veien går forbi Gullknapp flyplass. Sykle rett frem her. Utsikten er vakker med flere vann, og turen går videre nedover mot Tveiten, inn på fylkesvei 128, gjennom Myra og ned til Arendal sentrum (skiltet fra E18). Ta gjerne veien rett frem i lyskryss og rundkjøringer, til Barbu, så inn Langbrygga og Pollen i sentrum. Før Barbu ligger jernbanestasjonen, utgangspunktet for dem som tok tog til Nelaug.

[1] Ved Lyngrott følges grusveien til venstre ved sykkelskilt. Ruten går på grusdekke et stykke, så asfaltvei forbi Bjornes og Skjævestad, frem til Longumvannet. Ruten går videre på vestsiden av vannet, og de fleste må trille sykkelen de første 800 m langs vannet. Denne ruten går til fylkesvei 128 ved Myra, ta til venstre og følg veien inn til sentrum (5,7 km lengre).

• Source: Arendal Turistkontor

Sykling
  • Sykkelutleie
Fottur
  • Korte vandreturer (1-4 timer)