civid: 585ab2bfa2454671753fe728

Grimstad

Sykkeltur "Vestlandske hovedvei" 24 km

Start fra turistkontoret, sykle sørvestover langs bryggene forbi Oddensenteret og videre på Bark Silas vei frem til rundkjøringen. Fortsett på fv. 420 i ca. 500 m. Ta til venstre, og følg skilt til Groos. Veien krysser en liten bekk etter 800 m. Der tar du til høyre inn på en liten grusvei og følger den oppover langs bekken. Du kommer forbi et tjern. Følg bekken videre oppover helt til Terje Løvås vei. Kryss Terje Løvås vei og fortsett forbi Løvåsvollen gård med den store, gule låven og følg gang- og sykkelstien videre. Ved Bergemoen passerer du E 18 i overgang og følger skilting til Landvik kirke. Ta til venstre ved Landvik og følg skilting til Nasjonal sykkelrute nr. 1. Etter 2 km ser du starten på Vestlandske hovedvei. Følg denne skogsveien. Etter 1,5 km kommer du til et kryss med asfaltert vei – ta til venstre. Følg asfaltert vei videre, du får nå vannet på høyre side. Der asfaltveien slutter, ta til høyre forbi bommen og følg grusveien. Ved Tyssekil (etter totalt 12 km) møter du igjen Vestlandske hovedvei. Det er en idyllisk plass – et fint sted for en rast. Ta til høyre langs Vestlandske hovedvei. Tilbake i krysset, ta av Vestlandske hovedvei og følg asfaltert vei til venstre. Når du treffer en ny vei, hold til høyre. Følg veien forbi Landvik kirke mot Roresanden. Når du kommer på toppen av bakken, ta første til høyre. Følg Gjærbrøndveien og så Vesterled (fv. 420) tilbake til turistkontoret.

Kommentar: Mye flatt og fint terreng, men deler av Vestlandske hovedvei har relativt mykt underlag og er til tider svært kupert. Vær obs i forhold til møte med hest.

Kart

Ikke glem at du kan leie sykkel hos Grimstad turistkontor, her kan du også få mange gode tips til turen.