civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Narvik

Tøttadalen

Book

Tøttadalen er et av de mest besøkte naturområdene i Narvik for både småbarnsfamilier, fjell- og toppturfolk. Tøttadalen er ingen typisk dal, men en beskrivelse av området fra starten av Tøttadalen og frem til foten av Tøttatoppen ved Forsnesvannet.

I Tøttadalen er det tilrettelagt med gapahuker, utkikspunkter, dagsturhytte, bålplasser med bord og sittebenker og det er flere fiskevann; Førstevannet, Pumpvannet og Forsnesvannet.

Hvordan komme til Tøttadalen og parkering
Tøttadalen er i gangavstand fra Narvik sentrum, ca 2 km. For å komme dit fra sentrum følger en Kongens gate frem til Tøttaveien. Følger så Tøttaveien til bunnen av slalåmbakken og her tar man til venstre. Du er nå i Mårveien, følge Reinveien videre frem til Minikraftverket. Der er det parkeringplass og starten på Tøttadalen som er utgangspunkt for alle turmål i Tøttadalen. Det er også skilt med informasjon om ulike turløyper ved starten av Tøttadalen.

Førstevannet
Når en står på parkeringsplassen følger en turveien på nedsiden av dammen på andre siden av brua, følg turveien til Førstevann. Når en kommer opp til platået krysser en Langmyra. Her kan en velge om en ønsker å ta en kort tur eller en litt lengre tur fram til Førstevannet. Kort tur, kryss myra og ta stigningen opp til vannet. Lengre tur, ta til venstre ved Langmyra og følg stien (lysløypa et stykke) inn til rørgateveien. Ta her til høyre og følg turveien tilbake.

Lengde fra starten til Tøttadalen (minikraftverket) til Førstevannet 1.5 km. Beregnet tid 45-75.minutt t/r

Ved Førstevann er det mulig for barn under 16 år og fiske. Hvert år setter Narvik og omegn Jeger og fiskeforening ut fisk i Førstevannet. Dette skjer i forbindelse med en aktivitetsdag sammen med barn og unge. Naturvernforbundet har satt opp to flotte gapahuker og etablert bålplass ved vannet. Avstand fra porten til Tøttadalen (parkeringsplassen) og opp til vannet er ca 1 km. I de tre siste årene har det vært jobbet mye med tilrettelegging av adkomsten til Tøttadalen. Mye av dette arbeidet har Narvik Skiklubb stått for.

Pumpvannet
Pumpvannet ligger skjermet til under Tøttamassivet. For å komme dit fortsetter en fra Førstevann på den gamle anleggsveien. Etter 1,4 km kommer du til et veikryss som fører til Forsnesvannet, Tøttatoppen og Beisfjordtøtta. Firehundre meter lengre frem har veien rast ut og det kan oppleves litt luftig på ei strekning på ca 20 meter.

Lengde fra porten til Tøttadalen til Pompvannet 4 km. Beregnet tid 1.5. - 2 timer. t/r

Ved Pumpvann er det trimpostkasse, denne driftes av Narvik Skiklubb, og besøkes av ca 10- 12 000 hvert år. Øst for vannet ca. 500 m til venstre for postkassa ligger FUNN-hytta som tilhører NOT. Dette er en dagsturhytte på 18 kvadrat. Hytta er ulåst og alle er velkommen til å benytte seg av hytta. Før du kommer til hytta ved vannet er det en fin rasteplass ved et lite nes.

Forsnesvannet
Fortsett fra Førstevannet på den gamle anleggsveien. Etter 1,4 km kommer du til et veikryss som fører til Forsnesvannet. Veien stiger jevnt og trutt opp mot Forsnesvannet. På veien oppover er det flere fine utsiktsplasser som gir anledning til rastepauser, samt nyte utsikten utover Ofotfjorden og Tøttatoppen. På vei oppover passerer en tregrensen og ved vannet er det bare snaufjellet. Forsnesvannet ligger i en nordvendt blinddal med bratte fjellvegger. Forsnesvannet er demmet av endemorene fra siste istid for 10 000 år siden.

Lengde fra porten til Tøttadalen til Forsnesvannet 6 - 7 km. Beregnet tid 2 - 3 timer. t/r

Tøttatoppen
Tøttatoppen har ei magisk tiltrekningskraft på en Narviking (og andre ), det er ikke så rart der den stikker opp som et Matterhorn godt synlig fra hele byen og er tilsynelatende ubestigelig.

Fortsett fra Førstevann på den gamle anleggsveien. Etter 1,4 km kommer du til et veikryss som fører til Forsnesvann og opp til Tøttatoppen.

Stien stiger jevnt opp til Forsnesvannet. Ta til venstre ved kraftlinja når man nærmer seg Forsnesvannet og gå over bekken. Fortsett til venstre og gå oppover dalen til Isvannet.

Stigningen opp til Isvannet kan tidvis være hard, og lengre opp er det et parti med stein og blokk. Her skal man gå litt ned for å krysse elva som ligger under steinblokkene. Blokkene er ei endemorene fra perioden man kaller "den lille istid". Her begynner selve stigningen mot toppen gjennom flatt berg og steinete parti. Der stien deler seg er det enklest og ta stien til høyre, Begge løypene treffes igjen noen hundre meter lengre opp og følg ryggen mot toppen. Høyre siden har flott utsikt ned mot Straumsnes og Rombaksfjord, men det er svært bratt ned. Noen hundre meter fra toppen kommer det vanskeligste punktet. Det er ei V- formet kløft på 5 –6 meter som må klatres. For øvrig er det godt feste for armer og bein. Her er et flatt parti som er noe luftig, og her går man litt ned før man forserer ei kløft opp til toppen. Toppen er flat og det føles greit og oppholde seg der. Utsikten er spektakulær og det er verd strabasene oppover

Lengde fra porten til Tøttadalen til Tøttatoppen 7 - 8 km. Beregnet tid 6 – 8 timer. t/r

Vinter i Tøttadalen
Tøttadalen er også et yndet turmål om vinteren. Narvik skiklubb har laget en løypetrase fra Kobberstadløypa, som ligger ved veien ca 200 før man kommer til minikraftverket. Det er preparert løype noen hundre meter forbi Langmyra. Løypas lengde er ca 7 km t/r. På ettervinteren pleier Narvik Skiklubb å kjøre spor fram til Pumpvannet.

Kulturminner
Anleggsveien som fører inn til Pumpvann er bygd opp på ei gammel rørgate som var knyttet til det gamle vannverket i Narvik kommune. På veien passere du den gamle steinbrua som ble bygd over elva på anleggsveien inn til Pumpvannet.

Pumpestasjonen lå ved vannet som da i ettertid ble kalt for "Pumpvann"

Målet er å tilrettelegge adkomsten og turveiene/stiene i Tøttadalen slik at flest mulig skal kunne ferdes i nærturområdet til Narvik. Det er ønskelig å sikre Tøttadalen til friluftsformål