civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

Topptur til Hilleknuten

Hilleknuten

Populær topptur fra Fidjeland, med spektakulær utsikt over de vakre Sirdalsheiane.

Startsted: turen starter ved Fidjeland skitrekk i øvre Sirdal. Hit kommer man seg enklest med privat bil.

Turen til Hilleknuten er bratt, men utsikten man får på toppen er verdt slitet! Turen passer best for dem med god fysisk form.

Turbeskrivelse: ruten starter ved Fidjeland Skitrekk. Følg traseen til hovedtrekket til topps. Ta til venstre ned mot fjelltrekket, og følg ski- eller trekktraseen videre oppover. Mellom mast 7 og 8 tar du til venstre (nordlig retning) på sauesti med vintermarkeringsstenger. Det er bratt, og du må beregne ca 30 minutter på de første 300 høydemeterne med stigning. Etter ca 10 minutter krysser stien bekken som renner ned Svartups, og herfra følger stien bekkens høyre side oppover i nordøstlig retning. Etter ytterligere 10 min minutter kommer du til et tjern på høyre hånd. Herfra ser du tårnet på toppen av Hilleknuten, og stien dreier igjen mot nord (venstre), oppover fjellsiden, for så å gå gjennom en smal kløft. På toppen av kløften tar du til høyre mot nordøst over et steinplatå og forbi et lite tjern på høyre hånd. Herfra gjenstår det kun å klatre de siste høydemeterne til toppen, hvorfra du kan nyte en 360 graders utsikt over Sirdalsheiane!

Klikk her for kart og GPS fil for turen