civid: 585ab4be0ee567748fbeab4d

Sirdal

Topptur til Røseknuten

Sirdalsheiane

Fra Ålsheia kan du gå den flotte turen til fjellet hvor trollet (Røsen) ifølge sagnet bodde! Om du ser nøye etter kan du finne fotsporet etter ham på veien.

Start: parker bilen på parkeringsplassen ved Ålsheia Alpint, turen begynner her.

Barna fikk beskjed om å ta seg i akt når de gjette ved Røseknuten, særlig i mørket og tordenvær. En plass på fjellet er det avtrykk etter en fot, denne foten heter ”Røsefoten”, her har trollet tråkka. Videre blir det fortalt at trollet steg så langt at han måtte sette seg. Det andre fotsporet og sporet etter sekken han bar, står uti Tveitemarka i Hunnedalen. Sekken var en rutete tausekk/høysekk og en kan se merkene etter knutene på sekken der han satt den ned.

Turbeskrivelse:Fra parkeringsplassen til Ålsheia Alpint går du veien opp til skisenteret. Ved varmestuen tar du til høyre over broen, og fortsetter på veien inn Bekkedalen. I enden av Bekkedalen tar du til venstre over broen i retning Tjødnestøl. Du ser Stølstjødn på høyre hånd, og fortsetter på veien til neste bro. Kort etter du har krysset broen, forlater du veien og tar av på til venstre (sørvestlig retning) mellom hyttene og går oppover lia. Stien går parallelt med bekkens venstre side oppover. Du passerer en myr og et tjern. Stien fortsetter opp på en liten høyde, hvorfra du ser Nyestøl og skitrekkene der. Videre går turen mellom trekkinstallasjonene og opp skiløypen i Bekkedalen. Der hvor løypen deler seg, holder du til høyre på den smale skiløypen, før du krysser bekken og følger løypen på bekkens høyre side oppover. Løypen tar deg til nok en skiheis, Koplingsheisen. Gå på nedsiden av kjørebuen/hytten. På flaten etter Koplingsheisen, krysser du Nyestølbekken tilbake til den venstre siden og følger smalestien opp på en liten høyde. Du passerer et par tjern på høyre hånd før det går brattere oppover. Følg kanten av Gunnarshei i ca 10 minutter, deretter kan du gå ned til bekken og følge denne på kryss og tvers som ut fra de terrenghindringene som er oppetter juvet. Ved 870 meter flater terrenget litt ut, her dreier du til venstre mot de nærmeste strømlinjemastene. Kryss begge linjene, på nordsiden av mastene. Du ser nå litla Røsetjødn på venstre hånd, og Valevatnet på din høyre. Herfra setter du kursen oppover i sørvestlig retning det siste stykket opp til toppen.