Norway Now
Lillehammer

Tour of Norway 2014 (209 km)

• Jernbanegata 2, Lillehammer
  • +47 61225000
Details

Flott langkjøringstur i variert, tøft terreng og naturskjønne omgivelser.Brumunddal – Moelv – Lillehammer – Gausdal – Lillehammer – Saksumsdalen – Lillehammer

Turen starter I sentrum av Brumunddal og tar deg først en runde sørover før du kommer tilbake og sykler nordover til Lillehammer. Ut fra Lillehammer består etappen av to sløyfer med en del stigning, der den siste sykles to ganger.

Start på brua I Brumunddal sentrum og sykle sørover på RV84. Sving venstre inn på RV60 og videre mot høyre inn på RV56. I bunnen av bakken holder du høyre inn på RV84 som følges gjennom Brumunddal sentrum. Sving Venstre inn på RV212 og videre mot venstre inn på RV41 mot Nes. Nede ved Mjøsa I Nes holder du høyre inn på RV213 og følger denne via Moelv til Lillehammer. Fortsett på samme vegen gjennom Lillehammer  sentrum  til Fåberg. Sving venstre ned bakken inn på RV319. Hold høyre rett etter brua og sving så venstre inn på RV318 og følg denne forbi Edvald Boason Hagens barndomshjem til Segalstad Bru. Sving Venstre inn på RV255 og følg denne til rundkjøringa ved Jørstadmoen. Sving venstre I rundkjøringa og sykle RV319 over den blå brua og videre mot Storhåve. Følg RV213 tilbake til Lillehammer. Hold høyre ned Mesnadalsvegen og venstre inn på Bryggevegen rett før tunnelen. Sykle bryggevegen over Vignesbrua og hold venstre rett etter motorveibrua.  Sving høyre opp bakken på Vingarvegen, høyre inn på Heimtunvegen, venstre inn på FV313 Saksumsdalsvegen og nyt svingene opp mot toppen. Etter toppen svinger du venstre inn på FV310 Døsvegen ned mot Vingrom. Rett etter hårnålsvingene holder du venstre inn på FV331 Vingromsvegen tilbake til Vingnes. Ved Vingnes holder du høyre inn på FV253 og videre over Vingnesbrua og opp Bryggevegen til Lillehammer Stasjon. Her går den opprinnelige ruta en runde nordover I byen og tilbake på motorvegen. Det er ikke mulig for treningsgrupper. Fortsettelsen blir derfor å kjøre siste sløyfa via Vingnes, Saksumsdalen og Vingrom en gang til.

Ruta var etappe 3 I Tour of Norway 2013 og 2014.

• Source: Visit Lillehammer

Utendørsaktiviteter

Fottur
  • Dagsturer (5-11 timer)
  • Korte vandreturer (1-4 timer)