civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Midt-Telemark

Tretoppern, Lifjell - Bø

Dette er en perfekt tur for barnefamilier og andre som ønsker en kort enkel fjelltur, magisk utsikt og stor fjellopplevelse.

Tretopper’n – den perfekte familieturen!
Tre små fjelltopper omkranser Jønnbu: Anebunatten, Krintofjellet og Bøkstulnatten som til sammen utgjør en flott rundtur. Toppene er lett tilgjengelige og turen mellom dem går i et variert og lite krevende terreng. Dette er en perfekt fottur for barnefamilier og andre som ønsker en kort enkel fjelltur, magisk utsikt og stor fjellopplevelse.

De tre fjelltoppene Anebunatten, Krintofjellet og Bøkstulnatten rager om lag 900 m.o.h. Høydeforskjellen mellom parkeringsplassen og de tre toppene er 175 m. Langs stien har Bø Turlag tilrettelagt rasteplass og bålplass slik at små føtter skal kunne hvile seg underveis. For en ekstra innholdsrik tur anbefaler vi bekkekløft-vandring gjennom det trange elveløpet langs Grostulbekken. Dette er en spennende snarvei mot toppen av Krintofjellet hvor barna kan hoppe fra stein til stein og kjenne på bruset fra bekken.

Om turen
Denne rundturen er blåmerka og skiltet med Tretopper´n. I alle stikryss finner du et oversiktskart som viser hvor du er på kartet. Helt vest på parkeringsplassen på Jønnbu tar du hovedstien opp til Lifjell. Ved første stikryss tar du av vestover mot Anebunatten. Ved Grostulbekken kan du enten velge å følge stien videre mot Anebunatten eller ta en snarvei opp til Krintofjellet gjennom det trange elveløpet. Dette er et alternativ for dem som ønsker en spennende bekkekløft-vandring og en litt mer utfordrende tur. Helt øverst i Anebudalen tar du til venstre og følger stien ut på Anebunatten 878 moh. Herfra følger du stien tilbake til stikrysset og videre oppover Krintofjellet 923 moh og til utsiktspunktet. Fra Krintofjellet fører stien deg ned til øverst i den bratte Krintokleiva. Herfra følger du stien rett frem og bratt opp til den høyeste av toppene: Bøkstulnatten 928 moh. Bratt li fra toppen ned til rasteplassen i «Bestemorssløyfa». Videre går du ned Bestemorsløyfa og stien tilbake til parkeringen på Jønnbu. Du kan naturligvis velge å gå rundturen Tretopper´n i begge retninger. Vi anbefaler familier med små barn å gå rett fram i første stikyss og svinge inn «Bestemorssløyfa» med rasteplass. Følg «Bestemorssløyfa» og stien videre opp til Krintofjellet. Du kan også velge å gå bare til en eller to topper og dermed forkorte rundturen. Fjellopplevelsen er stor uavhengig av antallet topper du besøker.

Veien frem til parkeringsplassen
Fra rundkjøringen i Bø sentrum tar du Folkestadvegen og kjører denne fram til Sommarland. I vegkrysset ved Bø Sommarland tar du Lifjellvegen mot venstre og fortsetter langs denne veien helt opp til parkeringsplassen ved Jønnbu, der du kan parkere mot å betale en avgift. Der finner du også informasjonstavle med kart og turinformasjon. Avstanden fra rundkjøringen i Bø sentrum er 13,2 km.