Norway Now

Tur i Maridalens alper

Details

Få opp pulsen blant tykke trær, strømmer av glitrende vann og flotte utsiktspunkter. Denne turen er tøffere enn de fleste i området, men tar deg med til de fineste stedene i "Maridalen alper".

Turen starter ved parkeringsplassen ved Skar og går først opp til Gaupekollen. Denne delen av turen er bratt, men ikke så veldig lang. Når du kommer på toppen, sørg for å nyte den flotte utsikten og kanskje ta en kort pause. Følg så den samme stien mot Mellomkollen. Dette er en umerket men tydelig sti. Når du kommer til et kryss, hold til høyre på vei ned mot en liten dam. Herfra går stien opp mot Mellomkollen der du igjen vil du få fantastisk utsikt over Oslo by og Varingskollen.

Fra Mellomkollen kan du følge skilting til Tømte og deretter nedover til Liggeren. Når du har nådd Øyungen kan du gå videre langs vannet til du kommer til demningen. Derfra følger du grusveien langs elva 2,5 kilometer ned igjen til parkeringsplassen på Skar.

Vanskelighetsgrad: Middels
Meter over havet: 150-500
Tidsforbruk: 2,5-3,5 timer
Transport: Bil eller buss nr. 51 til parkeringsplassen på Skar.
Godt å vite: Ingen toaletter på ruten. Relativt god mobildekning. Stien er ofte ganske våt på toppen, og stien er steinete enkelte steder.

Tips: Når du kommer til platået på toppen av Mellomkollen, sørg for at du krysser myra for å nå utsiktspunktet - det er vel verdt innsatsen, og ikke minst et fint sted å ta en solid pause.

Turbeskrivelse fra Outtt.
Last ned Outtt-appen fra Google Play eller App Store for flere gode tips til friluftsaktiviteter i Oslo.