civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Gausdal

Vandretur til Kyrakampen og Knutsholoa (15 km)

En noe lengre vandretur, hvor du vil få se vakker utsikt fra toppen av Kyrakampen og den spennende sølvgruven, Knutsholoa, fra 1850.

Kyrakampen på 979 moh finner du nordvest for Austlid Fjellstue. På toppen er det vakker utsikt over Skeikampen, deler av Peer Gynt Vegen, Jotunheimen og Rondane lengre bort i det fjerne. Dette er en litt lengre tur, men terrenget er fremdeles lett å gå i med noe stigning. Turen går også innom Knutsholoa, en sølvgruve fra 1850. Turen er godt egnet for de som er litt turvante, da turen er på 15 km. Turen vil ta 3-4 timer. Turen er ikke anbefalt for de minste barna, da det er en lang tur.

Vi begynner turen ved Austlid Fjellstue og går ned mot parkeringsplassen ved vannet. Følg så grusveien mot venstre (nordvest) og i vegkrysset hvor veien tar av til høyre (nordover), vil du finne stien videre opp mot Kyrakampen. Følg stien oppover bakken, dette er det tyngste partiet på hele turen. Følg så traktorstien og ta av på grusveien mot høyre. Følg grusveien til den stopper ved en hytte. Her tar stien av til venstre forbi den lille bekken. Etter ca 1 time har du kommet til Ulvtjernet, og det er da ca 30 min igjen til du er på toppen.

Ta også turen innom Knutsholoa, en sølvgruve fra 1850. Følg en av stiene ned på nord-østsiden av fjellet. Gruvegangen er ca 40 m lang og ender i et 8 m dypt vannfylt hull. Gå derfor ikke inn uten lys. Gruven er oppkalt etter Knut Rasmussen (f.1792), som ble ansett som en "vis" mann på sin tid. Han fant vann og buskap som var borte. Så da han spådde en stor forekomst av sølv i Kyrakampen ble han trodd og de satte i gang gruvedrift. Etter flere forsøk opp igjennom årene har de fremdeles ikke funnet noe.

Følg den samme stien tilbake, eller fortsett på stien østover til Tresnipp setra og følg hovedveien tilbake til Austlid.

Last updated: 06/16/2023

Source: Visit Lillehammer

Vandretur til Kyrakampen og Knutsholoa (15 km)