civid: 5c827ba037bdfdb80784db70

Tjeldsund

Vandringstur langs Ol`krok-veien Grovfjord - Bjerkvik

En heldags-vandringstur i svært vakkert og variert terreng med mange kulturminner underveis.

Lengde: Ca 18 km til kryss på E10 til Herjangen, ca 18 km til E10 ved Sollund, og ca 22 km til Bjerkvik.
Antatt tid: Dagstur. 6 - 7 t, avhengig av pauser for mat og naturopplevelser.
Vanskelighetsgrad: Ingen bratte bakker, passende dagstur for de fleste, og en fin familietur.
Start- og stoppested: Kjør Rv 829 til Sletta Fotballbane i indre Grovfjord ca 10 km fra Grov, og ca 12 km fra krysset på E10 på Herjangsfjellet. Parker her. Løypa starter like ovenfor fotballbanen.
Alternativt kan en starte fra Krokelv eller fra Revelvhøgda. Merk at det er dårlig med parkeringsplass i Krokelv - snakk med grunneier.
Ved nedstigning fra Haugfjellet følger en en skogsvei/traktorvei. Denne deler seg, og en kan velge alternative endepunkter:
Til høyre kommer en ned til E10 like ovenfor krysset til Herjangen.
Rett frem kommer en ned til E10 ved Sollund ca 200 m nedenfor krysset til Herjangen.
Til venstre kommer en til Prestjordveien og Idrettshallen.
Beskrivelse: Grei sti, lett og fin i skiftende terreng. En går over noen myrområder, men krysser de to elvene Revelva og Maridalselva på hengebroer.
Svært vakkert og variert terreng med mange kulturminner underveis. Deler av turløypen går langs gamle samiske ferdselsveier mellom Grovfjord og Herjangen. En sjeldent vakker turopplevelse!
Kart: Kartbladene 1332 II Astafjord og 1432 II Gratangen.
Ruter inntegnet på www.novaturlag.no
Merking av ruten: Turløypa er merket blå fra Sletta til Maridalselva. Herfra er den umerket, men følger en tydelig og oppgått sti.
Fra Revelvhøgda er det merket en tilknytningssti med rød maling til høyeste punkt på Ol'krok-veien på Revhøgda ovenfor Revvannet.
Anbefalinger: Rasteplassen Ravdetunet ved Revelva har to-tre lavvoer med ovn og muligheter for overnatting. Bålplasser og utedo. Klær etter vær, det kan ofte blåse litt i høyden.