VIKTIG! Les denne informasjonen om Koronaviruset og reising i Norge
Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Skibladner
Skibladner.
Photo: Brynjar Eidstuen

Rundt i Sør-Norge seiler det over hundre år gamle båter som tar deg med på en kulturell reise langt tilbake i tid.

Publisert: 4. juli 2018

En gang i tida – før bilene begynte å rulle og jernbanen fortsatt ikke var utbygd – var vannveiene en viktig transportåre for både folk og gods i innlandet.

Tømmeret ble fløtet på vassdrag fra skogbygdene og ut til kysten i sommerhalvåret, og både folk og hest fortrakk heller å ferdes på islagte vintervann enn dårlige, kronglete sommerveier. Så skjedde noe som skulle bli revolusjonerende for norsk innlandslogistikk og frakt av folk og gods.

Telemarkskanalen
Telemarkskanalen.
Photo: Kåre Pedersen

– De første innlandsbåtene kom tidlig på andre halvdel av 1800-tallet, og de åpnet muligheten for transport av folk også sommerstid, sier Alexander Ytteborg til Visit Norway.

Han er verdensarvkoordinator for verdensarven i Rjukan og Notodden, og var tidligere seksjonssjef for fartøyvern og tekniske kulturminner hos Riksantikvaren.

Få andre i landet har like god oversikt over de vakre båtene, som dukket opp i innlandet da industrialiseringen av Norge festet grepet for rundt 170 år siden.

På de store norske innsjøene begynte båter med plass til både et to- og tresifret antall mennesker å seile i rutetrafikk, mens Haldenvassdraget og i Skiensvassdraget fikk sluser som gjorde det mulig for større båter å seile langt innover i landet.

MS Bitihorn
MS Bitihorn.
Photo: Christian Roth Christensen / Visitnorway.com

Flytende kulturhistorie

Drar du til Haldenvassdraget kan du fortsatt bli med dampbåten DS «Turisten», som har seilt opp og ned kanalen siden 1887, mens vakre MS «Victoria» har gått på Telemarkskanalen siden 1882.

Den mest kjente av dem alle er kanskje DS «Skibladner», som har gått i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer siden 1856. 

– Summen av de norske innlandsbåtene totalt sett, er at du finner en hel del med flytende kulturhistorie på norske innsjøer i dag, og det er veldig bra, sier Ytteborg.

DS «Turisten»
DS «Turisten».
Photo: Foto: Alexander Ytteborg

Noen av båtene som går i rute i dag, er transformerte arbeidsbåter. Norges eldste propelldrevne dampbåt, DS «Engebret Soot», var for eksempel opprinnelig brukt som slepebåt for tømmer.

– Å være personbefordringsfartøy var hovedpoenget for «Skiblader», «Victoria» og «Turisten», men det var i kombinasjon med frakt av last og varer. Den gang var disse fartøyene livsnerven langs vassdragene - alt fra post og handelsvarer til levende fe og melkedunker, ble fraktet om bord på disse ærverdige gamle båtene, sier han.

MF «Storegut»
MF «Storegut».
Photo: Foto: Alexander Ytteborg

Eksotisk reisemåte

Ytteborg mener de vakre båtene forteller en viktig historie om en transportform som i dag virker eksotisk og saktegående. Ikke minst sier de noe om hvor betydningsfulle vannveiene var for folk.

– Det er fartøyer som rommer en historisk dimensjon med linjer langt tilbake i tid, og det gjør at du kan føle hvordan det var å reise i tidligere tider, sier han.

Du må heller ikke glemme hyggefaktoren:

– Nå er riktignok jeg inhabil, men de er jo koseligere enn moderne båter og gjenspeiler en hyggefaktor der det var lagt større vekt på skjønnhet enn funksjonalitet, avslutter Ytteborg.

Kunne du tenke deg å bli med på en slik hyggelig, historisk reise? Alexander Ytteborg har hjulpet til med å lage en oversikt over de historiske båtene som går i rute den dag i dag.
 

MS «Victoria»
MS «Victoria».
Photo: Foto: Alexander Ytteborg

Historiske båter i rute

NB: Du finner rutetidene på båtenes hjemmesider. Ikke alle har daglige avganger.

DS «Skibladner»

Hvor: Mjøsa
Sesong: Fra 26. juni til 19. august 2018

«Skibladner» har gått i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer siden 2. august 1956, ifølge Norsk forening for fartøyvern som en forlengelse av Hovedlandsbanen mellom Christiania og Eidsvold. «Skibladner» er bygget ved Motala verft i Sverige, og er verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. «Mjøsas hvite svane» har plass til 230 passasjerer og et mannskap på 20.

MS «Fæmund II»

Hvor: Femunden
Sesong: 9. juni til 2. september 2018

MS «Fæmund II» sto ferdig ved Ørens mekaniske verksted i Trondheim i 1905, og har gått i rute på Norges tredje største innsjø hver sommer siden. Tidligere også brukt til tømmersleping og godstrafikk, men med plass til 100 passasjer er det persontrafikk som i dag er viktigste inntektskilde.

MB «Bitihorn» 

Hvor: Bygdin
Sesong: 29. juni til 2. september, og helgene 7.-9 og 14.-16. september 2018

I Jotunheimen har MB «Bitihorn» gått i trafikk på innsjøen Bygdin hver eneste sommer siden 1912. Båten er bygget ved Glommen mekaniske verksted i Fredrikstad, og skrudd sammen på Bygdin. Ruta mellom Bygdin og Eidsbugarden har to avganger daglig, og det er plass til 98 passasjerer på båtreisen som foregår blant trolske fjell hele 1060 meter over havet.

MS «Victoria»

Hvor: Telemarkskanalen
Sesong: 19. mai til 1. september 2018

MS «Victoria» ble bygget på Akers mekaniske verksted i Christiania, og har vært i trafikk på Telemarkskanalen siden hun ble sjøsatt i 1882. Med plass til 180 passasjerer går båten, også kjent som «kanaldronningen», i rute mellom Skien og Dalen.

MS «Henrik Ibsen»

Hvor: Telemarkskanalen
Sesong: 18. mai til 31. august og 5. september til 14. september 2018

MS «Henrik Ibsen» ble bygd i 1907 ved Eriksbergs mekaniske verksted i Sverige. Gikk opprinnelig i trafikk i skjærgården utenfor Göteborg under navnet «Styrsö», og havnet på Telemarkskanalen så seint som i 1993. Båten, som også kalles «Kongen av Telemarkskanelen», har i dag plass til 100 passasjerer, og seiler mellom Skien og Dalen – en reise som tar 9,5 time.

MS «Telemarken»

Hvor: Telemarkskanalen
Sesong: 16. juni til 12. august 2018

MS «Telemarken» ble levert fra svenske Västerviks nya varv i 1951, og gikk i trafikk i Stockholms skjærgård fram til den kom til Telemarkskanalen i 1988. Båten fikk da dagens navn, og med plass til 140 passasjerer går «Telemarken» i rute mellom Akkerhaugen og Lunde.

DS «Bjoren»

Hvor: Byglandsfjorden
Sesong: 27. mai – 26. august 2018 (Søndager, noen onsdager og lørdager)

DS «Bjoren» ble bygd ved Akers mekaniske verksted i Christiania i 1866, og gikk først i rute på Kilefjorden fra 1867. Da Setesdalsbanen kom ble den flyttet til Byglandsfjorden der den gikk i rute fra 1897 til 1957. Ifølge avtrykk.no sto skipet og forfalt i over 30 år før det ble restaurert i 1994. Går i dag nok en gang i rute på Byglandsfjorden, og er en av de få vedfyrte dampbåtene i verden du finner i rutetrafikk i dag.

MS «Fram»

Hvor: Nisser og Vråvatn
Sesong: 30. mai til 12. august 2018

MS «Fram» ble bygget som slepebåt ved Fredrikstad mekaniske verksted, og slepte tømmer på Nisser og Vråvatn fra 1909 til 1971. Etter å ha ligget i opplag i 15 år, havnet «Fram» i 1986 på nye hender som ønsket å gi slepebåten et nytt virke som turistbåt. Etter restaureringen fikk «Fram», ifølge hjemmesiden, plass til 90 passasjerer, og snart 30 år senere går båten fortsatt i sommertrafikk.

DS «Turisten»

Hvor: Haldenkanalen
Sesong: 22. juni til 1. juli, 13. juli, 17. august og 7. september 2018

DS «Turisten» er levert av Nyland mekaniske verksted i Kristiania, og fraktet passasjerer og varer på Haldenkanalen mellom 1887 og 1963. Ble senket i Femsjøen i 1967, men hevet igjen på slutten av 1990-tallet. Etter å ha blitt restaurert for 45 millioner kroner, var «Turisten» tilbake på kanalen i 2009. Seiler fra Båtcafeen på Ørje.

MF «Storegut» 

Hvor: Tinnsjøen
Sesong: 25. juni til 10. august 2018

MF «Storegut» er en operativ jernbaneferge, og er en del av Rjukan- og Tinnosbanen. «Storegut» ble bygget ved Glommen mekaniske verksted i Fredrikstad, og er den største innsjøfergen i Nord-Europa. Ble satt i drift i 1956, og hovedformålet var å frakte jernbanevogner med kunstgjødsel for Norsk Hydro fra Rjukan til Tinnoset, slik at varene kom seg til det internasjonale markedet. Er en del av Rjukan og Notoddens UNESCO-vernede industriarv.

MS «Randsfjordferga II»

Hvor: Randsfjorden
Sesong: Hele året

«Randsfjordferga II» ble bygget ved Sarpsborg mekaniske verksted i 1950, og har gått i rute på Randsfjorden mellom Tangen og Horn siden 1972. Het opprinnelig «Mjøsfergen II», og gikk ifølge Digitalmuseum.no i rute på Mjøsa fra 1950 til 1963. Er i dag Norges eneste innlandsferge med helårsdrift. Frakter både passasjerer og biler, og som en del av fylkesveinettet er den viktig for lokalsamfunnene både på østsiden og vestsiden av Randsfjorden.

Annonser

Nordic Choice Hotels - et annerledes hotellselskap

Hurtigruten - "verdens vakreste sjøreise"

Leiebil: AutoEurope har stort utvalg til uslåelige priser 

De Historiske hotel & spisesteder - unike opplevelser

Your Recently Viewed Pages