Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Hurtigruten
Hurtigruten.
Photo: Dominic Barrington
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Derfor er Hurtigrutens el-satsing starten på en revolusjon

Hurtigrutens nye hybridskip kan gi miljøgevinst, men også langt bedre opplevelser for de reisende, mener miljøorganisasjonen Bellona.

Ad

De to første ekspedisjonsskipene i verden med ekte hybridfremdrift bygges akkurat nå ved Kleven verft.

Hurtigruten håper å sjøsette dem i 2018 og 2019, og hybridløsningen – som utvikles av Rolls Royce – blir kalt en milepæl for norsk skipsfart og for norsk maritim teknologi.

Bellona har vært sentrale i prosjektutviklingen, og er soleklare på at dette bare er begynnelsen:

– Grønn skipsfart og grønn turisme henger sammen, sier Sigurd Enge i Bellona til Visit Norway.

Hurtigruten.
Photo: Trym Ivar Bergsmo

Skipene skal kunne veksle mellom el- og brenseldrift når de er i sårbare områder. Det første ekspedisjonsskipet skal sjøsettes i 2018 og vil ha en elektrisk hjelpemotor.

Skipene bruker mye driftstoff, og en slik hjelpemotor vil spare miljøet for 3000 tonn CO2 per år, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord.

– Denne typen teknologi vil for eksempel gjøre at man vil kunne komme tettere på og få sterkere opplevelser om man er på ørn- eller hvalsafari, sier pressekontakt Ellen Viseth i Bellona.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam er enig:

– Å kunne seile på elektrisk kraft er ikke bare en stor fordel for miljøet. Det vil også gjøre naturopplevelsen for gjestene sterkere. Bare se for deg å seile lydløst inn Trollfjorden uten noen form for utslipp, sier han.

Hurtigruten

Hurtigruten.
Photo: Peter Wand

Bellona mener dessuten at symboleffekten er svært viktig – Hurtigruten og Norge går nå foran i bransjen og viser at skip med batterier og eldrift er framtiden.

Den nye teknologien i Hurtigrute-skipene blir utviklet med 41 millioner kroner i støtte fra Enova.

– Dette blir første gang så store skip sjøsettes med mulighet til ren batteridrift. Hvis erfaringene herfra blir gode, åpner det dørene for tilsvarende løsninger i cruiseskip verden over, men også i kystflåten hvor kombinasjonen med landstrøm blir enda mer relevant, sier Enovas administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i en pressemelding.

Tidligere i år vant for øvrig Vision of the Fjords – verdens første hybridskip i sitt slag – prisen for årets skip under skipsfartsmessa SMM i Hamburg.

Skipet går i rute mellom Flåm og Gudvangen.

Les også

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad