Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Hurtigruten Hurtigruten Hurtigruten
Hurtigruten Hurtigruten
Credits
Hurtigruten.
Photo: Dominic Barrington
Campaign
Partner

Derfor er Hurtigrutens el-satsing starten på en revolusjon

Hurtigrutens nye hybridskip kan gi miljøgevinst, men også langt bedre opplevelser for de reisende, mener miljøorganisasjonen Bellona.

Ad

De to første ekspedisjonsskipene i verden med ekte hybridfremdrift bygges akkurat nå ved Kleven verft.

Hurtigruten håper å sjøsette dem i 2018 og 2019, og hybridløsningen – som utvikles av Rolls Royce – blir kalt en milepæl for norsk skipsfart og for norsk maritim teknologi.

Bellona har vært sentrale i prosjektutviklingen, og er soleklare på at dette bare er begynnelsen:

– Grønn skipsfart og grønn turisme henger sammen, sier Sigurd Enge i Bellona til Visit Norway.

Hurtigruten
Credits
Hurtigruten.
Photo: Trym Ivar Bergsmo
Credits
Hurtigruten.
Photo: Trym Ivar Bergsmo

Skipene skal kunne veksle mellom el- og brenseldrift når de er i sårbare områder. Det første ekspedisjonsskipet skal sjøsettes i 2018 og vil ha en elektrisk hjelpemotor.

Skipene bruker mye driftstoff, og en slik hjelpemotor vil spare miljøet for 3000 tonn CO2 per år, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord.

– Denne typen teknologi vil for eksempel gjøre at man vil kunne komme tettere på og få sterkere opplevelser om man er på ørn- eller hvalsafari, sier pressekontakt Ellen Viseth i Bellona.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam er enig:

– Å kunne seile på elektrisk kraft er ikke bare en stor fordel for miljøet. Det vil også gjøre naturopplevelsen for gjestene sterkere. Bare se for deg å seile lydløst inn Trollfjorden uten noen form for utslipp, sier han.

Hurtigruten
Credits
Hurtigruten.
Photo: Peter Wand

Credits
Hurtigruten.
Photo: Peter Wand

Bellona mener dessuten at symboleffekten er svært viktig – Hurtigruten og Norge går nå foran i bransjen og viser at skip med batterier og eldrift er framtiden.

Den nye teknologien i Hurtigrute-skipene blir utviklet med 41 millioner kroner i støtte fra Enova.

– Dette blir første gang så store skip sjøsettes med mulighet til ren batteridrift. Hvis erfaringene herfra blir gode, åpner det dørene for tilsvarende løsninger i cruiseskip verden over, men også i kystflåten hvor kombinasjonen med landstrøm blir enda mer relevant, sier Enovas administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i en pressemelding.

Tidligere i år vant for øvrig Vision of the Fjords – verdens første hybridskip i sitt slag – prisen for årets skip under skipsfartsmessa SMM i Hamburg.

Skipet går i rute mellom Flåm og Gudvangen.

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad