Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Bolgen Bolgen
Credits
Bolgen.
Photo: Fantefilm
Campaign
Partner

Derfor kan dette katastrofebildet likevel bli god norgesreklame

Den norske filmen «Bølgen» skyller nå over amerikanerne. Selv om den slett ikke gir noe glansbilde av norske fjorder, tror flere nå likevel på positive effekter for turismen.

- Den beste katastrofefilmen på evigheter, skriver nettstedet The Daily Beast om norske «Bølgen», eller «The Wave» som den blir hetende når den kommer ut på kino og video on demand i USA fredag.

The Daily Beast har 17 millioner månedlige lesere, og er bare én av mange svære amerikanske medier som nå tar fram lovordene om filmen (mange amerikanske bransjemedier og aviser anmeldte den da den hadde verdenspremiere under filmfestivalen i Toronto i fjor høst).

Bolgen

Regissør Roar Uthaug har nå fått sitt internasjonale gjennombrudd, og er blitt hentet til Hollywood for å lage en ny «Tomb Raider»-film. Med over 800 000 besøk i Norge og salg til 135 land ser også filmen ut til å bli en solid kassasuksess, til tross for et romslig budsjett på nærmere 50 millioner kroner.

Spørsmålet er bare hvilken effekt - om noen - filmen får for en så viktig turistdestinasjon som Geirganger. For eventuelt uinnvidde viser filmen hva som skjer når fjellpartiet Åkneset raser ut i fjorden og en enorm flodbølge skyller over bygda.

- Dette er filmen norske turistmyndigheter ikke vil at du skal se, innleder The Daily Beast, formodentlig i en spøkefull tone.

 

Det er ikke til å legge skjul på at det var innslag av skepsis i lokalmiljøet da filmplanene først ble kjent. Norske fjorder er blant de mest attraktive turistmålene i landet, og mange fryktet at turister ville blitt skremt bort fra å besøke Geirangerfjorden - en destinasjon som ble skrevet inn på UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarvsteder for ti år siden.

Etter lanseringen har imidlertid stemningen i stor grad snudd, forteller Jan Ove Tryggestad, ordfører i Stranda kommune.

- Filmteknisk var den veldig bra, og de aller fleste i nærmiljøet har nå akseptert at den er laget. Vi var bekymret for tematikken, men har nå bestemt oss for å bruke den for det den er verdt - for å bevisstgjøre om viktigheten av å ha god beredskap og overvåkning for å sikre at en slik katastrofe ikke vil inntreffe i virkeligheten, sier Tryggestad til Visit Norway.

Han håper også amerikanske filmelskere vil bli bli nysgjerrige på området, og melder om at mange i turistnæringa nå også har gått fra å være skeptiske til å bli mildt forventningsfulle rundt eventuelle positive effekter av filmen.

Bolgen

I fjor hadde Geiranger 179 cruiseskipanløp, og totalt var 310 000 cruisepassasjerer innom. I år er antallet anløp ventet å øke.

Havnesjef Rita Berstad Maraak i Stranda havnevesen tror «Bølgen» vil ha en positiv effekt.

- Jeg tror det vil komme flere turister hit, både med skip og landeveis. For filmen vil nok gjøre mange nysgjerrige på området her, sier Maraak til Sunnmørsposten.

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad