Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Sykling Sykling
Credits
Sykling.
Photo: Mattias Fredriksson/visitnorway.com
Campaign
Partner

En milliard dollar til sykkelmotorveier! Norsk forslag tar av på nettet

Det er kanskje kaldt og kupert. Norge vil likevel bla opp milliarder for at folk skal velge sykkelen, og forslaget får oppmerksomhet utenfor grensene.

– Ikke verst for et land med fem millioner mennesker, skriver nettstedet CityLab.

De reagerer på at Norges transportetater foreslår å bruke nesten en milliard dollar (åtte milliarder norske kroner) på å bygge sykkelekspressveger i og rundt landets største byområder. Det er snakk om totalt ti strekninger, fordelt på ni byer.

Norge et land som ikke bare er svært kupert, men også kaldt og mørkt store deler av året, påpeker CityLab, som hører til det anerkjente magasinet The Atlantic.

Omtrent fem prosent av daglige reiser i byområdene skjer i dag per sykkel, men etatene ønsker å se andelen klatre til 10-20 prosent før 2030. Våre naboland kan allerede skilte med slike tall.

Men at landet kan være villig til å slenge såpass store summer på bordet for å få det til – det skaper oppsikt. I løpet av helgen er CityLab-artikkelen alene blitt likt og delt over 17 000 ganger på Facebook.

Her hjemme kunne vi lese om forslaget for en uke siden, da dokumentet Nasjonal transportplan 2018-2029 ble presentert.

Her forklares det at en sykkelekspressveg er «en sammenhengende sykkelveg med høy standard som er tilrettelagt for rask og direkte sykling over lengre avstander».

Veiene skal være tilrettelagt for hastigheter i begge retninger på inntil 40 kilometer i timen, hele året. Det blir dermed mer attraktivt for pendlere å sette igjen bilen, eller avlaste kollektivtrafikken.

 

– Det er mye bevissthet rundt dette nå, det å velge sykkel framfor bil. Spesielt på kortere strekninger. Samtidig er salget av el-sykler i sterk vekst. Disse er et godt alternativ som gjør at en kommer kjapt frem uten å nødvendigvis bli svett og måtte dusje, sier Haaken Christensen, fagspesialist for naturbasert reiseliv hos Innovasjon Norge.

Mens tiltaket først og fremst vil lette sykkelankomsten inn til storbyene, påpeker han at det også vil gjøre det enklere – og tryggere – for turister som opplever Norge fra sykkelsetet.

Allerede skjer det svært mye tilrettelegging for sykkel i Norge nå, både i og utenfor byene.

– Det jobbes med produktutvikling over hele fjøla, både terreng, tur og landevei. Hoteller gjør tilpasninger for å ta imot sykkelturister på bedre måter, og i byene dukker det stadig opp nye sykkelkafeer, sier Christensen.

Når det gjelder pendlerne, kan sykkelekspressvegene gjøre mye for både deres helse og for klimaet – dersom det da blir vedtatt.

Her hjemme blir forslaget både lovprist og skutt ned, avhengig av hvem du spør.

Det handler først og fremst om prioriteringer. Rent praktisk bør det være gjennomførbart:

– Steder som ligger like langt nord, slik som Oulu i Finland og Edmonton i Canada, har klart å opprettholde andelen syklister gjennom vinteren takket være godt vedlikeholdt infrastruktur, så det er ingenting i veien for at trenden skal ta av i Norge, skriver CityLab.

De runder av med følgende betraktning:

– Investeringen kan være verd det. Hvis sunnere nordmenn sykler rundt i et mer og mer bilfritt land, der lav- eller nullutslippskjøretøy er standard, så kan ordninger som sykkelekspressvegene ende opp med å betale for seg selv.

 

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad