Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

To Rolls-Royce-designede nye skip skal seile langs norskekysten. De to uker lange reisene starter i Amsterdam og Hamburg.

Publisert: 29. november 2017

Strålende nyheter for deg som helst opplever den norske naturen i frisk sjøluft og bølgeskvulp: Sommeren 2019 setter Hurtigruten i gang en rekke seilinger med hybridbåtene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som i disse dager bygges på Kleven verft i Ulsteinvik.

Seilasene varer i to uker. MS Roald Amundsen seiler fra Hamburg, langs den tradisjonsrike kystruten Bergen-Kirkenes og tilbake til Hamburg, med avstikkere til naturskjønne destinasjoner som Geiranger og Reine.

MS Fridtjof Nansen kaster loss i Amsterdam og reiser nordover – via norskekysten, Bjørnøya og Vest-Svalbard – til Longyearbyen og tilbake.

– Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, uttaler konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Evighetsbasseng, balkonger og teknologi

Hurtigruten
Hurtigruten.
Photo: Hurtigruten

Skipene er designet av ingen ringere enn Rolls-Royce. Og fasilitetene de tilbyr sine opptil 530 passasjerer må kunne kalles spektakulære.

Evighetsbasseng, utendørs boblebad, lugarer med balkonger og tre restauranter inspirert av polarhistorie og lokale råvarer er bare noe av det de nye båtene har å by på.

I tillegg har begge skipene vitenskapssentre, der de reisende kan benytte seg av dingser og teknologi for å få en dypere forståelse av områdene de passerer underveis.

– Det blir helt unike skip, sier Skjeldam.

Får skryt fra miljøbevegelsen

Bærekraft er et viktig aspekt ved skipene, som er rustet for polare farvann og utstyrt med hybridmotorer som kan kjøre på elektrisitet i sårbare områder. 

Hjelpemotoren i det første skipet vil redusere CO₂-utslippene med opptil 20 prosent, mens det andre kan kjøre helt elektrisk over lengre distanser. 

Rasmus Hansson, talsperson for Miljøpartiet De Grønne, roser initiativet. 

– Dette er et kjempeviktig fremskritt. Det er viktig for miljøet, men kanskje aller viktigst for utviklingen av norsk maritim næring, som har potensial til å utvikle seg til verdensledende, sier Hansson til NRK.

Ser etter nye steder å utforske

Hurtigruten
Hurtigruten.
Photo: Hurtigruten

Hurtigruten står hvert år for 14 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge. Og ifølge en fersk rapport skaper virksomheten tusenvis av arbeidsplasser og lokale verdier for milliarder langs kysten.

– I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss, sier Daniel Skjeldam.

Og selskapet viser ingen tegn til stagnasjon. Nylig ble det kjent at Hurtigruten har lagt inn anbud på alle de 11 båtene som skal operere kystruten Bergen-Kirkenes.

– Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.

Seilingene med de to nye båtene legges ut for salg i begynnelsen av desember. MS Roald Amundsen vil stå ferdig neste år, mens MS Fridtjof Nansen er klar for bøljan blå i 2019.

Annonser

Nordic Choice Hotels - et annerledes hotellselskap

Hurtigruten - "verdens vakreste sjøreise"

Leiebil: AutoEurope har stort utvalg til uslåelige priser 

De Historiske hotel & spisesteder - unike opplevelser

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad