Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Hurtigruten
Hurtigruten.
Photo: Ørjan Bertelsen / Hurtigruten
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Plastposer, plastbestikk og plastemballasje henvises til historiens skraphaug når Hurtigruten fjerner all engangsplast fra sine skip. Miljøfokuset skal være en viktig del av totalopplevelsen.

Publisert: 27. april 2018

Den siste tiden har norske og internasjonale medier rettet søkelyset mot et av de store miljøproblemene i vår tid – de enorme fjellene av plast som flyter rundt i verdens hav, med potensielt dødelige følger for livet under vann.

Tallene er både dystre og svimlende: 15 tonn med plast finner veien til havet hvert minutt – døgnet rundt. Hvis denne utviklingen fortsetter, vil det være mer plast enn fisk i sjøen i løpet av 30 år.

Mot dette bakteppet går Hurtigruten nå ut med en håndfast forpliktelse: Som Norges første selskap dropper de all unødvendig engangsplast fra sine båter, fra plastposer og plastbestikk til engangsemballasjer og sugerør.

Denne annonseringen kommer i kjølvannet av flere andre miljøvennlige tiltak fra Hurtigruten, som nyheten om at mesteparten av flåten skal bygges om til hybriddrift. Og 2. juli skal altså rederiets skip være fullstendig ribbet for unødvendig plast.&

Plukker flere tonn søppel

Hurtigruten

Hurtigruten.
Photo: Ørjan Bertelsen / Hurtigruten

– I det siste har det blitt snakket mye om plastforurensning. Og det har vært et voldsomt engasjement. I Hurtigruten har vi hatt fokus på plastproblemet gjennom mange år. Vi mener det er på tide med handling. Ved å kutte engangsplast allerede nå, håper vi å kunne vise andre at det faktisk er mulig å gjøre noe med problemet, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Dette innebærer i praksis en reduksjon av flere tonn plast på Hurtigrutens skip hvert år. Engangssugerør alene utgjør årlig 2,8 tonn med avfall, mens 400 000 plastglass veier tett på det dobbelte. 

Årlig plukker våre gjester og ansatte flere tonn plast og søppel fra strender langs norskekysten og i sårbare områder. Vi ser med egne øyne hvor stort dette problemet er. Derfor kan vi ikke sitte stille og se på det som skjer. Som en stor aktør har vi et ansvar, sier Skjeldam.

Alle må bidra

Hurtigruten

Hurtigruten.
Photo: Ørjan Bertelsen / Hurtigruten

At plast er et tema som opptar mange nordmenn er åpenbart. En undersøkelse utført av Norstat på vegne av Norad viser at 72 prosent mener plastsøppel i havet bør være Norges viktigste miljøsak i 2018. 82 prosent mener Norge har et spesielt ansvar for en sunn sjø og et rent hav.

Hurtigrutens konsernsjef poengterer at alle må bidra i kampen for å redde havet. Selskapet er nå i tett dialog med sine eksterne leverandører for å be dem kutte unødvendig plast.

– Ingen kan vinne krigen mot plast alene. Vi trenger gode allierte. Derfor stiller vi nå enda strengere krav til våre leverandører. Det trengs om vi skal nå målet vårt: Å bli verdens første plastfrie rederi, sier Daniel Skjeldam.

Vil skape ambassadører

Hurtigruten

Hurtigruten.
Photo: Ørjan Bertelsen / Hurtigruten

Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten, forteller at miljøfokuset er en fast og viktig del av totalopplevelsen i selskapet.

I stedet for butlere og Broadway-show har vi ekspedisjonsteam på skipene våre, både langs norskekysten og i utlandet. Her har vi biologer, glasiologer, fotografer, historikere og friluftseksperter og andre, som både holder foredrag på alle båtene og tar med gjestene i land.

Han trekker fram strandryddingsdager, der de enkelte båtene organiserer ryddeaksjoner, som et eksempel på at Hurtigrutens gjester lar seg engasjere av miljøsaken. I tillegg drar passasjerene i land, med ekspedisjonsteamet i ryggen og søppelposer i hendene.

– Målet vårt er alltid det samme: Å forlate stedet i bedre stand enn da vi kom.

Ege understreker at Hurtigruten har hatt et fokus på miljøet i lang tid, og at mange små skritt til sammen kan utgjøre et stort steg.

– Dette handler om å få folk til å føle dette på kroppen – å gjøre dem til ambassadører. Og de elsker det!

Annonser

Nordic Choice Hotels - et annerledes hotellselskap

Hurtigruten - "verdens vakreste sjøreise"

Leiebil: AutoEurope har stort utvalg til uslåelige priser 

De Historiske hotel & spisesteder - unike opplevelser

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad