Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Scandic Nidelven Hotel i Trondheim Scandic Nidelven Hotel i Trondheim Scandic Nidelven Hotel i Trondheim
Scandic Nidelven Hotel i Trondheim Scandic Nidelven Hotel i Trondheim
Credits
Scandic Nidelven Hotel i Trondheim.
Photo: scandichotels.com
Campaign
Partner

Lokker turister med landets beste frokost

En satsing på lokale spesialiteter har gjort frokosten på Scandic Nidelven til en attraksjon. Forskere har prøvd å komme til bunns i hvorfor.

Scandic Nidelven Hotel i Trondheim
Credits
Scandic Nidelven Hotel i Trondheim.
Photo: scandichotels.com

Credits
Scandic Nidelven Hotel i Trondheim.
Photo: scandichotels.com

Landets beste frokostbuffé får du på Scandic Nidelven i Trondheim. Det mener i alle fall juryen i det uoffisielle norgesmesterskapet, «Twinings Best Breakfast» – og det har de sagt i ti år på rad. 

Det er tydelig at de gjør noe riktig på hotellet, som ligger i hjertet av Trondheim. Faktisk bruker de maten som en attraksjon i seg selv. Så hva er hemmeligheten?

Det har en gruppe forskere ved Norsk senter for bygdeforskning og Nofima ønsket å komme til bunns i, ved å se på samspillet mellom hotellet og deres leverandører av lokale spesialiteter. Det skriver Forskning.no i dag.  
Hotellet åpnet i 2003, før bølgen av kortreist og økologisk mat skylte inn over Norge for alvor. Men her ønsket de fra starten av å satse stort på lokal mat. 

De satte dermed i gang med å opprette et nettverk av leverandører fra små, lokale gårder samt noen andre, mindre bedrifter som spesialiserer seg på visse råvarer. 

– For å få variasjon i mattilbudet, har hotellet over 15 leverandører, slik at de hele tiden har tilgang på et bredt utvalg sjømat, kjøtt, meieriprodukter og grønnsaker fra Trøndelag, sier seniorforsker Magnar Forbord ved Norsk senter for bygdeforskning, ifølge Forskning.no. 

Resultatet? Jo – det er at frokostbuffeen alltid har lokale sesongvarer og spesialiteter som kommer rett fra produsenten, og som du ikke vil finne i dagligvarehandelen. 

Rapporten heter «Food as attraction». Her har maten blitt nettopp det – en turistattraksjon.

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad