Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Mapplethorpe + Munch Munch + Mapplethorple
Credits
Mapplethorpe + Munch.
Photo: Edvard Munch: Selvportrett akt, sittende , 1920. © Munchmuseet /Arnold Schwarzenegger , 1976. © Robert Mapplethorpe Foundation.
Campaign
Partner

Munch-museets kontroversielle nye utstilling: Fortsetter suksessen?

Koblingen mellom vår mest berømte maler og en fotograf mest kjent for eksplisitte motiver skaper bølger. Kritikerne er imidlertid positive.

Over 250 000 mennesker besøkte Munch-museet i 2015, noe som innebar en dobling i forhold til året før. Ikke minst kunne suksessen tilskrives Munch-museets satsing på +Munch-serien, der nasjonalikonets kunst ble satt opp mot og vist sammen med kunstverk fra blant andre Bjarne Melgaard og Vincent van Gogh.

Denne helgen åpnet en ny utstilling i +Munch-serien, denne gangen med kunst fra den tidvis kontroversielle fotografen Robert Mapplethorpe.

Mapplethorpe var en legendarisk figur på 1980-tallets kunstscene i New York, og var særlig kjent for sin utforskning av byens S/M-miljø. I tillegg arbeidet han med kjendisportretter, nakenbilder, selvportretter – og bilder av blomster. Fotografen døde av aids i 1989.

Umiddelbart er det med andre ord ikke så veldig lett å identifisere likheter mellom de to kunstnerne. Likevel er utstillingen blitt interessant, mener blant annet Aftenpostens kunstkritiker Kjetil Røed:

– Problemet med kunstnere som Munch er jo at vi lett blir blinde for deres verk, fordi enigheten om hvor viktige de er, bedøver vår evne til å se med nytt blikk på hva vi har fremfor oss. Å stille Munch i et homoerotisk lys vil sikkert sjokkere enkelte, men for min del er det nettopp denne type risting i nasjonalikonet som vil frigjøre friske synsmåter, skriver Røed.

 

Dagbladet er også positive, selv om de avisa påpeker at forbindelsen mellom de to kunstnerne til tider er litt tynn:

– Derimot er utstillingen et overflødighetshorn av kunstnerisk kvalitet. Den har også nok utfordrende motiver i form av eksplisitt homoseksualitet og sadomasokisme – riktignok i et avgrenset og merket lokale – til at de mer lettanstøtelige ganske sikkert vil føle både seg og Munch tråkka på igjen, og kreve sensur og aldersgrenser, skriver anmelder Arve Rød.

Bildene til Robert Mapplethorpe er for øvrig lånt ut av milliardær og kunstelsker Stein Erik Hagen. Han tror ikke koblingen mellom de to kunstnerne er så veldig kontroversiell:

– Munch sprengte jo flere grenser i sin tid og det har Mapplethorpe også gjort. Det er ingen som hever et øyenbryn av Munchs malerier i dag, men det er også stadig færre som hever et øyenbryn av Mapplethorpes bilder, sier Hagen til Dagbladet.

Robert Mapplethorpe er for øvrig i vinden for tiden. En splitter ny dokumentar om kunstneren har premiere på HBO i april, mens en film om mannen også er under oppseiling.

Her skal briten Matt Smith («Dr. Who») spille kunstneren, mens Zosia Mamet («Girls») skal spille musikeren Patti Smith, som var en nær venn på 70-tallet.

 

Brian Ridley and Lyle Heeter, 1979. © Robert Mapplethorpe Foundation.

Mapplethorpe


Edvard Munch:  Melankoli III , 1896. © Munchmuseet.

Munch Melankoli

 

Robert Mapplethorpe: Patti Smith, 1986. © Robert Mapplethorpe Foundation.

Patti Smith

 

Edvard Munch:  Brosjen. Eva Mudocci , 1915. © Munchmuseet

Brosjen


Robert Mapplethorpe: Self-Portrait, 1988. © Robert Mapplethorpe Foundation.

Mapplethorpe self portrait


Edvard Munch: Dødsdans, 1915. © Munchmuseet

Munch dodsdans

Mapplethorpe + Munch can be seen at the Munch museum until May 28, 2016.

 

Les også