Book
Norway Now
Choose Language
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Geilo Geilo
Geilo.
Photo: Emile Holba
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Sjekk ut disse fantastiske bildene av Geilos lokale helter

Da den britiske fotografen Emile Holba forelsket seg i snødekte Geilo dedikerte han et helt år til å portrettere stedets innbyggere.

Ad

Tar du en gløtt på dette bildet av huskyer i Geilo, tatt av den britiske fotografen Emile Holba, kan det hende du ikke tenker noe særlig over at alle hundene ser inn i linsa samtidig.

For Holba var imidlertid bildet en liten kamp. For det første var det iskaldt. For det andre sto de i skyggen, og Holba måtte få studiolampene sine til å kun plukke ut folkene og hundene uten å reflekteres unaturlig mye i trærne. Og da det kom til hundene:

– Jeg mista stemmen fordi jeg ropte og bevega meg så mye. Etterpå fant jeg ut at de to huskyene var lederhunder som er trent opp til å ikke la seg distrahere.

Bildet er et av Holbas favoritter fra boken «Generation Geilo: Portrait of a Community», som består av bilder av lokalbefolkningen i Geilo i sitt naturlige habitat. Holba besøkte først Geilo i 2009 for å dokumentere ismusikkfestivalen Ice Music Festival Geilo, hvor alle instrumentene er laget av is.

– Jeg ville vise prosessen med å lage instrumentene, så jeg ankom ti dager tidligere for å bli med ut dit de hentet isen fra fjordene i området. Jeg møtte mange ressurssterke mennesker, og jeg ble slått av hvor sunt Geilo er som samfunn. I andre land har jeg merket meg at jo lenger ut på landet du drar, jo mer støter du på fattigdom eller kompetanseflukt.

Holba fortsatte å returnere til Geilo, ble del av festivalen og ble kjent med Geilos turistsjef Pål Knutson Medhus i Visit Geilo. Sammen kom de opp med ideen til Holbas bok, som skulle bestå av 52 fotografier av lokalbefolkningen – ett for hver uke av året.

Holba startet på prosjektet sommeren 2014 og tilbrakte så et helt år i skytteltrafikk mellom Storbritannia, Norge og andre fotooppdrag. Og han ga seg selv strenge retningslinjer:

– Ett kamera, en linse, ett fotografi. En modnet stil fra hundre år siden, et stort foto hvor noen poserer. Mange studiolys, men ingen rensking eller beskjæring i Photoshop.

Holba gjør ikke mye research på de han fotograferer. I stedet baserer han seg på å møtes som likemenn og jobbe derfra. Når han komponerer bildene og fortellingene de skal fortelle er han både detaljorientert og målrettet. En av favorittfortellingene hans er den om hvordan han fikk den symmetriske formen på bildet av snowboardproff Rune Lundsør og snowboardmuseet hans.

Emile HolbaFoto: Emile Holba 

– Da jeg først ankom spurte jeg Rune «kan vi kaste om på det?» Vi boret og ombygde hele museet hans på to og en halv time. Så la jeg inn teppet, stolen og skateboardet han hadde da han var 11 eller 12 år gammel, det første steget på veien mot å bli en olympisk snowboarder. Da kona hans så bildet gispa hun: «Det der er Rune!»

Holba går ofte for en stil som kan virke tilbakelent ved første øyekast, men som har dypere mening om man ser nærmere – «konstruert til å virke naturlig», som han sier. Ta dette bildet av Knut Medhus, grunnlegger og medeier av Geilos lokalradio i 30 år.

Emile HolbaFoto: Emile Holba

– Jeg gikk rundt forskjellige studioer og intervjurom og fant alle opptaksformatene som har blitt brukt de siste 30 årene. Jeg endte opp med å plassere alt inn i dette ene bildet. Selv om det ser tilbakelent og kaotisk ut er alt plassert ut med vilje. Veldig mye arbeid gikk inn i dette ene fotografiet.

Litt mer dramatisk var det å ta dette bildet av den lokale snømakeren Ole Kristian Kirkevoll ved midnatt i 20 minus. Kirkevoll, som har hatt denne jobben i årevis, er ofte en essensiell brikke i byggingen av bakker for de lokale skianleggene.

– Det pleide å være dypsnøgaranti i Geilo hver desember. Med klimaendringene i dag er ikke det lenger like sikkert. Forholdene er bedre enn fastlands-Europa, men effekten er der. Dermed er snømakerne helt nødvendige for anleggene, sier Holba.

– Jeg fikk en idé om å fotografere ham med snøkanonen. Han så på meg med et smil og med frykt. «Dette er farlig utstyr!» Kanonen var bare på kvart styrke, som fortsatt er veldig kraftig, men jeg ville at han skulle være tilbakelent, som om han skrev en tekstmelding. Han slåss virkelig med kanonen, og det tok rundt 20 minutter å få alt til å sitte.

Emile HolbaFoto: Emile Holba

For bildet av cocktailmesteren Barney Mattsson bød det historiske Dr. Holms hotell på fantastiske visuelle elementer som en «Ondskapens Hotell»-aktig bar med utstoppede dyr og en cocktail dekket av kjøtt, døpt Lady Gaga. Men det fantes også en utfordring:

– Han var slik en stor mann, en bjørn av en mann, så hver gang han sto oppreist ble komposisjonen feil. Jeg endte opp med å sette ham på en krakk, og han vitsa litt sånn «ey, cooool!» og da fungerte det. Humoren matchet de utstoppede dyrene.

Når det kommer til å finne en fellesnevner for menneskene Holba har møtt under Geilo-besøkene sine har han dette å si.

– Alle disse individene har en lidenskap for lokalsamfunnet sitt og hvordan det skal fortsette å lykkes i fremtidige generasjoner. Det er et sted som er inkluderende, progressivt og sunt. Jeg kan ikke sette fingeren på hvorfor, men det er noe i lufta, noe i vannet. Det er noe der.

Om du vil se flere av Emile Holbas Geilo-portretter finner du dem på hjemmesiden hans. Boken selges eksklusivt på Geilos turistkontor.

Les også

Tilbake til toppen

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad
Ad