Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Sognefjorden Sognefjorden
Credits
Sognefjorden.
Photo: Espen Mills/Matlangsnasjonaleturistveger.no/Visitnorway.com
Campaign
Partner

Snart kan det være slutt på fergeturer over Sognefjorden

Tunnelprosjekt til over 210 milliarder kroner er meget mulig, ifølge vegvesenet.

Ad

Å kjøre bil fra Kristiansand til Trondheim via E39 krever i dag sju fergeturer og totalt 21 timer med reising. Ifølge en rapport fra Statens vegvesen er flytende tunneler en realiserbar løsning som kan kutte reisetiden med omkring ti og en halv time.

Hvis prosjektet realiseres, vil den første tunnelen gå under Sognefjorden mellom Oppedal og Lavik. Fjorden er 3700 meter bred her, men en eventuell tunnel vil bli rundt fire kilometer lang. Teknisk sett vil det bli to tunneler, en for hver kjøreretning.

Seksten pongtonger vil holde konstruksjonen flytende 12–20 meter under overflaten, med et 400 meter bredt mellomrom på midten, så skip trygt kan passere.

Det gjenstår fremdeles mange beregninger for å finne ut hvor mye strøm og vind konstruksjonen kan tåle, men vegvesenet anslår at nesten 400 000 kubikkmeter med betong vil være nødvendig, kun for tunellen under Sognefjorden.

I tillegg til nedkortet reisetid er det flere fordeler ved å få på plass slike tunneler.

– Med denne forbindelsen vil menneskene der slippe å vente på et helikopter om de må på sykehuset, sier senioringeniør i Statens vegvesen, Arianna Minoretti til Wired.com.

Og ærlig talt: det er jo ganske kult.

– Å jobbe på dette prosjektet som ingeniør er som å være på Discovery Channel hver dag, sier Minoretti.

Arbeidet med tunnelene gjennom alle fjordene håpes å være ferdig innen 2035.

Les også

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad