Dynamic Variation:
Choose Language
Norway Now
Search
or search all of Norway
Stad skipstunnel Stad skipstunnel
Credits
Stad skipstunnel.
Photo: Kystverket/Snøhetta
Campaign
Partner

Verdens største båttunnel kan bli Norges neste superattraksjon

Om noen år vil du kanskje kunne seile gjennom en 1,7 kilometer lang tunnel i fjellet. Det blir garantert en unik opplevelse.

Ad

Stad skipstunnel er navnet på det som om noen år kan bli et nytt landemerke i Norge.

Rett før helgen frigjorde Kystverket de ferske konseptbildene fra prosjektet, som er tegnet av Snøhetta. Stad skipstunnel skal bli 1,7 kilometer lang, 49 meter høy fra bunn til tak – og 36 meter bred.

Hvis politikerne bestemmer seg for å bevilge de nødvendige 2,3 milliarder kronene, vil Vestlandet bli en stor attraksjon rikere.

– Det er jo vesentlig at dette er mer enn et stygt inngrep i naturen. Det er et jomfruelig landskap. Det har mye å si at det blir brukt energi på å gjøre dette tiltalende, sier prosjektleder i Kystverket Terje Andreassen til NRK.

Stad skipstunnel
Credits
Stad skipstunnel.
Photo: Kystverket/Snøhetta

Credits
Stad skipstunnel.
Photo: Kystverket/Snøhetta

Tunnelen skal etter planen sikre at skipene slipper å seile over Stadhalvøya – et havområde som er beryktet for krevende vind- og bølgeforhold.

I stedet vil mellom 70 og 120 fartøy hvert døgn kunne passere gjennom skipstunnelen, som vil ha en nordlig inngang i Kjødepollen og en sørlig inngang fra Moldefjorden.

Tunnelen er tegnet for å kunne ta imot store passasjerskip, som for eksempel Hurtigruten.

Fra sør vil det bygges en egen bro over inngangen, slik at publikum skal kunne se skip som entrer og kommer ut av skipstunnelen. Åpningen fra nordsiden i Selje bemerker seg på sin side med lekre horisontale hyller.

Stad skipstunnel
Credits
Stad skipstunnel.
Photo: Kystverket/Snøhetta

Credits
Stad skipstunnel.
Photo: Kystverket/Snøhetta

Tegningene fra Snøhetta er en del av et forprosjekt som skal gi politikerne grunnlag for å fatte en beslutning.

En skipstunnel har vært diskutert i over hundre år, og de første planene ble tegnet allerede i 1870-årene. Stad har nemlig vært et problemområde lenge – historikere har til og med dokumentert at vikingene pleide å dra skipene sine opp på land, framfor å seile om Stad.

– Vi satser på å levere over nyttår. Da starter den politiske behandlinga og forhåpentligvis får vi et vedtak på tunnelen til påske. Tidligste byggestart er venta i 2019, sier Andreassen til NRK.

Arkitektkontoret Snøhetta står for øvrig bak flere av Norges mest prisvinnende bygg, blant annet Operaen, Viewpoint Snøhetta og Petter Dass-museet i Alstahaug.

Annen arkitektur fra Snøhetta

Read more

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad