Skip to main content

Er cruise en "miljøversting"?

Som all annen transport så forurenser også cruise. Men det er viktig å påpeke at det er IMO (International Maritime Organization) som Norge er en del av som er FN’ spesialiserte organisasjon for sikkerhet, sikkerhet for frakt og forebygging av marin forurensing som setter de internasjonale reglene for maritim næring og dermed også cruise.

I deler av Norge (sør for 62 breddegrad» dvs. majoriteten av de det området som kalles Fjord Norge) har vi siden 1.1.2015 hatt blant de strengeste reglene globalt.https://www.rederi.no/om-oss/fagomrader/sikkerhet-miljo-og-innovasjon/miljo/strategi/ren-luft/

Sjøfartsdirektoratet har på oppdrag fra Klima og Miljø dept. kartlagt utslipp i 2 av våre mest besøkte fjorder, Verdsarvfjordene Geirangerfjorden og Nærøyfjorden i 2017 og sier blant annet:

«Sjøfartsdirektoratet har overlevert en rapport til Klima- og miljødepartementet med konkrete forslag til tiltak som skal redusere forurensning fra cruiseskip og annen skipsfart i norske verdensarvfjorder.»

Sjøfartsdirektoratet foreslår følgende krav til cruiseskip og annen skipsfart som skal besøke fjordene:

  • Krav om at skip skal ha rensesystemer som reduserer utslipp av NOx
  • Kun tillate bruk av drivstoff med lavt svovelinnhold
  • Synlig utslipp av røyk fra skip skal oppfylle krav til gjennomsiktighet
  • Rapporteringskrav innføres for alle skip som går inn i verdensarvfjordene
  • Redusere antall skipsanløp totalt eller per dag/uke
  • Fastsette maksimal hastighet i definerte soner for å redusere drivstofforbruk og utslipp
  • Forbud mot utslipp av scrubbervann
  • Forbud mot utslipp av gråvann
  • Forbud mot utslipp av kloakk, urenset og renset

- Dette er konkrete tiltak som både vil beskytte miljøet i disse enkeltfjordene, og samtidig gjøre skip som ferdes over store deler av norskekysten mer miljøvennlige. Vårt inntrykk er at cruiseskipsnæringen og deres kunder oppfatter miljøkrav som en naturlig og positiv del av virksomheten, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Link til rapporten

Det kommer frem i rapporten fra Sjøfartsdirektoratet at cruisenæringen i stor grad opererer eksemplarisk og i henhold til gjeldende regelverk.

Innovasjon Norges inntrykk er at norsk cruisenæring i stor grad er positive til disse tiltakene. Men det er selvsagt verdt å merke seg at Norge har nesten 40 ulike cruisehavner og utfordringer og muligheter varierer fra havn til havn.

Stortinget vedtok i mai i år, at fra 2026 skal cruisetrafikk i Verdensarvfjordene være utslippsfri.